زبان چینی

تفاوت ماندارین و کانتونی در زبان چینی

تفاوت ماندارین و کانتونی

شما اگر قصد یادگیری زبان چینی دارید و یا در کل به این زبان علاقه‌مند هستید، قطعا کلمات “ماندارین” و “کانتونی” به گوشتان خورده است و قطعا نیز برایتان این سوال پیش آمده است که تفاوت ماندارین و کانتونی در چیست؟

در این مطلب ما ابتدا مقدمه‌ای در مورد زبان چینی و این که ماندارین و کانتونی چه هستند بیان می‌کنیم و پس از آن نیز به چندین تفاوت اساسی ماندارین و کانتونی می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید >>> آزمون JLPT و همه چیز در مورد آن

 

زبان چینی

کشور چین امروزه در سطح جهانی به یکی از ابر قدرت‌ها و بازیکنان اساسی در صحنه‌ی بین المللی تبدیل شده است. به خصوص در زمینه‌ی اقتصادی.

به همین دلیل افراد بسیاری به سمت یادگیری این زبان می‌روند و سعی در یادگیری این زبان دارند مخصوصا افرادی که قصد تجارت با این کشور را دارند.

همچنین لازم به ذکر است که زبان چینی بیشترین تعداد گویش‌ور را نیز در سطح جهان دارا می‌باشد.

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، زبان چینی فقط یک زبان واحد نیست و تشکیل شده از گویش‌ها، لهجه‌ها و طبق تعریفات زبان شناسی، زبان‌های مختلف. اما در خود کشور چین انواع این گونه‌ها همه گونه و یا گویشی از چینی در نظر گرفته می‌شوند.

گونه‌های مختلف زبان چینی بیشتر در واج‌شناسی و تا جد کم‌تری در واژگان و نحو با یکدیگر دارای تفاوت هستند. زبان چینی به هفت گروه و دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شود که همان طور که قبلا هم اشاره کردیم، این هفت گروه به عنوان لهجه محسوب می‌شوند.

این گونه‌ها به حدی از یکدیگر متفاوت هستند که اغلب برای گویشوران سایر گونه‌ها غیر قابل درک هستند.

البته این نکته نیز قابل ذکر است که این هفت گروه، گونه‌های اصلی هستند و برخی افراد و دسته‌بندی‌ها به این لیست مواردی را اضافه می‌کنند که در حالت کلی می‌توان گفت که آن‌ها را زیر مجموعه‌ی این هفت گروه می‌توان در نظر گرفت.

این هفت دسته شامل موارد زیر است:

  • چینی ماندارین (شامل چینی معیار و پکنی)
  • چینی یوئی (شامل کانتونی)
  • چینی وو
  • چینی گن
  • چینی شیانگ
  • چینی مین
  • چینی هاکا

تفاوت ماندارین و کانتونی

در این بخش به تفاوت ماندارین و کانتونی می‌پردازیم و اصلی‌ترین این تفاوت‌ها را ذکر و بررسی می‌کنیم.

 

جاهایی که این دو صحبت می‌شوند

ماندارین و کانتونی در کدام بخش‌ها و قسمت‌ها صحبت می‌شوند؟ یکی از تفاوت ماندارین و کانتونی دقیقا همین موضوع است.

بیایید ابتدا در مورد ماندارین صحبت کنیم. ماندارین زبان رسمی سرزمین اصلی چین است و توسط افراد بسیاری در سرتاسر کشور صحبت می‌شود. به همین دلیل به ماندارین گویش اصلی چینی نیز می‌گویند.

همچنین در جاهای دیگر مانند سنگاپور و تایوان نیز ماندارین استفاده می‌شود و در بین مردم رایج است.

اما در مقابل آن کانتونی قرار دارد که به نسبت تعداد افراد کم‌تری به آن صحبت می‌کنند. کانتونی گویش محلی سمت جنوب چین است و به طور مثال می‌توان استان گوانگ‌دونگ را نام برد که مرکز آن شهر گوانگ‌ژو است.

جالب است بدانید که نام قدیم شهر گوانگ‌ژو، کانتون بوده است. به همین دلیل است که گویش آن‌ها به کانتونی معروف شده است.

از دیگر مناطقی که به کانتونی صحبت می‌کنند می‌توان به بخش جنوبی استان گوانگشی، هنگ‌کنگ و ماکائو اشاره کرد.

 

بیشتر بخوانید >>> انواع مختلف زبان عربی

 

شیوه‌ی نگارش

دیگر تفاوت ماندارین و کانتونی شیوه‌ی نگارش آن‌ها است. حتما برای شما هم پیش آمده است که کاراکترهای زبان چینی را دیده باشید و آن‌ها برای شما بسیار پیچیده به نظر آمده باشد.

شیوه‌ی نگارش زبان چینی و کاراکترها در ماندارین و کانتونی متفاوت است. شاید به نظر فردی که چینی نداند هر دو یکی به نظر برساند اما در بین آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد.

هر دو گویش یک ریشه و کاراکترهای پایه را دارا هستند. ماندارین با استفاده از کاراکترهای ساده شده که در دهه‌ی ۱۹۵۰ توسط دولت ارائه شد نوشته می‌شود اما کانتونی از کاراکترهای سنتی و ساده نشده استفاده می‌کند.

جالب است بدانید که هر دو گویش‌وران کانتونی و ماندارین می‌توانند متنی نوشته شده به کانتونی و یا ماندارین را بخوانند و متوجه بشوند که مفهوم آن چیست اما هنگامی که با هم صحبت بکنند ممکن است که این درک مشترک وجود نداشته باشد.

 

صحبت کردن

ماندارین و کانتونی گویشی متقابلا برای هم نامفهوم هستند، این موضوع به این معنی است که افرادی که به ماندارین صحبت می‌کنند عموما قادر به درک افرادی که به کانتونی صحبت می‌کنند نخواهند بود و بالعکس.

ماندارین و کانتونی هر دو روش متمایز خود برای تلفظ کلمات را دارند. امروزه هر دو معمولا از چینی استاندار استفاده می‌کنند. چینی استاندارد، نسخه‌ی استاندارد شده‌ی ماندارین است که به آن در چین Pǔ tōng huà می‌گویند که به معنای زبان مشترک است.

تفاوت ماندارین و کانتونی

نواخت یا تن (Tone)

نوشتن و خواندن چینی دو مهارت متفاوت برای یادگیری هستند.

در مورد ماندارین و کانتونی این تصور اشتباه وجود دارد که این دو یکسان هستند و فقط در تلفظشان تفاوت دارند. اما این طور نیست. پس تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو در چیست؟

نکته‌ی بسیار مهمی که باید بدانیم این است که هر دوی ماندارین و کانتونی گویشی تونال هستند.

این به این معنی است که نواخت یا تن (Tone) بر معنای کلمات و جملات تاثیر می‌گذارد.

تفاوت ماندارین و کانتونی در این است که هر کدام نواخت متفاوتی دارند.

 

ساختار دستوری

هنگامی که در مورد ساختار دستوری صحبت می‌کنیم، کانتونی و ماندارین واقعا متفاوت هستند.

از لحاظ دستوری، برای افراد غیر بومی یادگیری و درک کانتونی آسان‌تر است زیرا از مجموعه‌ای منطقی از الگوها پیروی می‌کند.

از سوی دیگر یادگیری ماندارین از لحاظ گرامری می‌تواند برای شما سخت‌تر باشد زیرا اغلب ساختار آن بر اساس معنای احساسی و موضوع تغییر می‌کند.

 

کارایی

هنگامی که به کشور چین می‌روید، تجارت، فعالیت‌های دولتی و کارهای اداری به زبان ماندارین انجام می‌شود.

در مدارس دولتی اکثر دانش‌آموزان، حتی آنان که به کانتونی صحبت می‌کنند، ماندارین را می‌آموزند. بنابراین در سرزمین اصلی چین دانستن ماندارین بهتر است به این دلیل که اکثر مردم به این زبان صحبت می‌کنند و یا آن را می‌دانند.

 

بیشتر بخوانید >>> منابع یادگیری زبان کره ای

 

کدام را یاد بگیریم؟

حال که تفاوت ماندارین و کانتونی را دانستید، احتمالا این سوال برای شما پیش می‌آید که کدام را باید یاد گرفت؟

پاسخ این است که این قضیه به کاربرد شما و این که مقصد شما کجاست بستگی دارد.

اگر قصد تجارت و یا رفتن به سرزمین اصلی چین، پایتخت و یا قسمت‌های شمالی چین را دارید باید ماندارین را بیاموزید. همان طور که قبلا هم گفتیم کارهای تجاری و اداری به زبان ماندارین انجام می‌شود.

اگر قصد رفتن به هنگ‌کنگ و یا ماکائو و یا جاهای دیگر که در آن‌ها کانتونی صحبت می‌شود را دارید بهتر است که بسته به کاربرد و هدف خود کانتونی را بیاموزید.

توصیه ما به شما این است که برای اطمینان با یک استاد زبان چینی و یا یک فرد با تجربه در این زمینه صحبت کنید.

 

سخن پایانی

امیدواریم که از این مطلب در مورد تفاوت ماندارین و کانتونی استفاده‌ی لازم را برده باشید و این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

اگر قصد یادگیری زبان چینی را دارید توصیه‌ی ما به شما این است که به صفحه‌ی آموزش آنلاین زبان چینی مراجعه کرده و در آن‌جا استاد مورد نظر خود را بیابید.

با تشکر از همراهی شما.

3 دیدگاه در “تفاوت ماندارین و کانتونی در زبان چینی

  1. .. گفت:

    سلام
    من نمیخوام به چین برم فقط دوست دارم یاد بگیرم.ماندارین بهتره یا کانتونی؟

    1. support گفت:

      سلام دوست عزیز
      ماندارین زبان فراگیرتر و برای یادگیری آسان تر هست، بهتر هست که ماندارین رو یاد بگیرید. ✨

  2. ناشناس گفت:

    به نظرمن انگلیسی یاد بگیری کافیست.به دو دلیل: نخست انگلیسی زبان بین المللی است چون آسان‌ترین زبان برای یاد گیری است.دوم اینکه حتی چینی‌ها نیز آنرا یاد می‌گیرند وبه آن صحبت می‌کنند. من با تکنیسین ها ومهندسان چینی برخورد کرده ام. آنها هم دوست دارند هم انگلیسی صحبت‌کنند هم طرف مقابل انگلیسی حرف زند.عمر ما آن قد طولانی نیست که صرف آموختن زبانی شود که حتی خود چینی ها هم زبان همدیگر را نمیفهمند.‌ در هرحال امیدوارم پیروز وموفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.