زبان ژاپنی

آزمون JLPT و همه چیز در مورد آن

آزمون JLPT

افرادی که قصد گرفتن مدرک معتبر زبان ژاپنی دارند، باید آزمون JLPT را بگذرانند. این آزمون هر ساله برگزار می‌شود و افرادی که به دنبال گرفتن مدرک JLPT هستند در این آزمون شرکت می‌کنند.

شاید زبان ژاپنی که از خانواده‌ی زبان‌های آسیایی است ابتدا به نظر شما ترسناک و تهدید آمیز به نظر برسد اما وقتی شروع به یادگیری آن می‌کنید و وارد دنیای زبان ژاپنی می‌شوید متوجه می‌شوید که این زبان، زبانی بسیار شیرین، جذاب، زیبا و آهنگین است.

با ما همراه باشید تا در این مطلب به بررسی آزمون JLPT و نکات مرتبط با آن بپردازیم.

 

زبان ژاپنی

سیستم نوشتاری ژاپنی از هیراگانا (Hiragana)، کاتاکانا (Katakana)، کانجی (Kanji)، روماجی (Romaji) و فوریگانا (Furigana) تشکیل شده است. به هیراگانا و کاتانا به طور کلی “کانا” می‌گویند. این نکته نیز قابل ذکر است که زبان ژاپنی، زبانی الفبایی نیست و از هجاها تشکیل شده و به هیراگانا و کاتاکانا هجا نما می‌گویند.

هیراگانا (Hiragana): هیراگانا معمولاً برای نوشتن کلمات اصیل ژاپنی استفاده می‌شود.

کاتاکانا (Katakana): از کاتاکانا برای نوشتن کلمات وارداتی به ژاپنی از انگلیسی و دیگر زبان‌ها استفاده می‌شود.

کانجی (Kanji): کانجی ها در واقع همان کاراکتر های زبان چینی هستند که معمولا برای نوشتن کلماتی که از زبان چینی وارد زبان ژاپنی شده‌اند استفاده می‌شوند.

کانجی ها علایمی هستند که هر یک به تنهایی بیان کننده‌ی یک کلمه، عبارت و یا مفهومی هستند. کانجی های استاندارد زبان ژاپنی در حدود دو هزار عدد هستند. البته تعداد تمام کانجی ها بسیار بیشتر از این عدد است!

البته سه دسته‌بندی بالا سیستم‌های اصلی نوشتاری زبان ژاپنی در نظر گرفته می‌شوند و دو سیستم بعدی نقش مکمل و کمکی را دارند.

روماجی (romaji): به استفاده از حروف لاتین برای نوشتن کلمات ژاپنی روماجی گفته می‌شود. فوریگانا بسیار شبیه به سیستم فینگلیش خودمان در زبان فارسی است.

فوریگانا (Furigana): فوریگانا به استفاده از کانا ها برای نوشتن تلفظ کانجی ها در بالا یا سمت راست آن‌ها گفته می‌شود. فوریگانا در متون زبان آموزان، کودکان و افرادی که کامل سیستم نوشتاری را نمی‌دانند و همچنین در متونی که ممکن است تلفظ کانجی اشتباه شود یا تلفظ خاصی از آن کانجی مد نظر است استفاده می‌شود

این نکته را فراموش نکنید که روماجی و فوریگانا بسیار به شما در مسیر یادگیری و آموزش زبان ژاپنی کمک خواهند کرد.

 

بیشتر بخوانید >>> منابع یادگیری زبان کره ای

 

آزمون JLPT

به طور معمول هر زبان دارای آزمون‌های استاندارد شده‌ای است که به سنجش سطح دانش زبان آموزان از زبان مورد نظر می‌پردازد و به آن‌ها پس از قبولی در آزمون مدرکی معتبر می‌دهد. این آزمون برای زبان ژاپنی، آزمون JLPT است.

JLPT سرواژه‌ی عبارت Japanese Language Proficiency Test و به معنای آزمون سنجش توانایی زبان ژاپنی است.

این آزمون هر ساله در سرتاسر دنیا و در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. پس از پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز این آزمون نیز به شما مدرکی اعطا می‌شود که نشان دهنده‌ی سطح زبان ژاپنی شما است.

بسیاری از افراد از این مدرک برای تحصیل و یا کار در ژاپن استفاده می‌کنند و عده‌ای هم هستند که پس از دریافت این مدرک از آن استفاده می‌کنند و به تدریس زبان ژاپنی می‌پردازند.

آزمون JLPT

تاریخچه آزمون JLPT

این آزمون برای اولین بار در سال ۱۹۸۴ برگزار شد و در حدود ۷۰۰۰ هزار نفر در سطح ۱۵ کشور در آن شرکت کردند.

تعداد شرکت کنندگان این آزمون در سال ۲۰۱۰ میلادی، به ۶۱۰۰۰۰ نفر در ۶۲ کشور جهان رسید و این موضوع نشان دهنده‌ی محبوبیت روز افزون این آزمون است.

پنج سطح موجود برای رده بندی شرکت کنندگان در این آزمون از سال ۲۰۱۰ رایج شد و قبل از آن سال این رده بندی چهارتایی بود.

 

بیشتر بخوانید >>> انواع مختلف زبان عربی

 

سطوح آزمون JLPT

این آزمون دارای پنج سطح مختلف است. از N5 تا N1 که سطح N5 پایین‌ترین سطح و N1 بالاترین و پیشرفته‌ترین سطح در نظر گرفته می‌شود.

به طور رسمی هیچ محتوا و لیستی برای مطالعه واژگان و کانجی ها منتشر نشده است آن هم به این دلیل که مطالعه از لیست‌های کلمات و کانجی ها از طرف برگزار کنندگان آزمون JLPT نفی شده است.

حال به توضیح در مورد هر سطح آزمون می‌پردازیم.

سطح اول N5 است که پایین‌ترین سطح و سطح پایه در نظر گرفته می‌شود و هدف آن ارزیابی درک پایه‌ای و اولیه‌ی شما از زبان ژاپنی است. شما در این سطح باید قادر باشید مقداری ژاپنی پایه متوجه بشوید.

در بخش Reading آن توانایی شما در خواندن و درک متون، عبارات و جملات رایج و معمولی نوشته شده با هیراگانا، کاتاکانا و کانجی های پایه‌ای مورد ارزیابی و بررسی قرار می‌گیرد.

در بخش Listening آن توانایی شما در شنیدن و درک مکالمات رایج در زندگی روزمره و کلاس درس و همچین دریافت اطلاعات ضروری از مکالمات کوتاه و آهسته مورد سنجش قرار می‌گیرد.

در سطح N4 که سطح ابتدایی و مقدماتی در نظر گرفته می‌شود، شما باید توانایی درک ژاپنی پایه را داشته باشید. در بخش Reading شما باید توانایی خواندن و درک متونی در مورد موضوعات آشنای روزانه را که با استفاده از واژگان و کانجی های اولیه و ساده نوشته شده است را داشته باشید.

در بخش Listening نیز فرد باید بتواند مکالماتی که در زندگی روزمره با آن‌ها روبرو می‌شود را بشنود و درک کند و به طور کلی مفاهیم آن‌ها را متوجه شود البته مشروط بر این که جملات آهسته صحبت شوند.

سطح N3، سطح متوسط است. شما در این سطح باید این توانایی را داشته باشید که بتوانید تا حدی ژاپنی استفاده شده در موقعیت‌های روزمره را متوجه شوید.

سطح N2 که سطح قبل از سطح پیشرفته است و شما در این سطح باید این توانایی را داشته باشید که زبان ژاپنی استفاده شده در موقعیت‌های روزمره و شرایط مختلف دیگر را تا حد خاصی داشته باشید.

سطح بعدی در بین سطوح آزمون JLPT، سطح N1 است که بالاترین و پیشرفته‌ترین سطح در نظر گرفته می‌شود. شما در این سطح باید توانایی درک ژاپنی استفاده شده در موقعیت‌های مختلف را دارا باشید.

 

بیشتر بخوانید >>> همه چیز در مورد آمادگی تافل

 

نمره دهی آزمون JLPT

شما برای کسب نمره قبولی در این آزمون باید هم به صورت کلی در این آزمون نمره‌ی قبولی و حد نصاب را کسب کنید و هم در هر بخش به صورت جداگانه.

این کار به این دلیل انجام شده است که در بین بخش‌های مختلف آزمون بالانس و توازن برقرار باشد و این طور نباشد که فردی به طور مثال بتواند فقط با کسب نمره‌ی بسیار خوب در بخش Reading در این آزمون قبول شود.

 

سخن پایانی

شما اگر می‌خواهید این آزمون را پشت سر بگذرانید و مدرک زبان ٰژاپنی خود را اخذ کنید احتیاج به یک استاد با تجربه خواهید داشت تا بتواند شما را در این مسیر راهنمایی و کمک کند.

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی آموزش آنلاین زبان ژاپنی، استاد مورد نظر خود را بیابید و با کمک و رهنمون‌های ایشان در مسیر آمادگی برای آزمون JLPT و قبولی در آن آزمون موفق و سربلند شوید.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده‌ی لازم را برده باشید. با تشکر از همراهی شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.