زبان کره ای

آزمون تاپیک و همه چیز در مورد آن

آزمون تاپیک

آزمون تاپیک، تست مهارت در زبان کره ای، یک آزمون کتبی است که برای سنجش توانایی افراد غیر بومی برای بیان و درک مطلب در زبان کره ای طراحی شده است.

آزمون تاپیک مهارت در خواندن، نوشتن و درک شنیداری در زبان کره ای را اندازه گیری می کند. این آزمون دارای سه سطح مختلف است: مبتدی، متوسط ​​و پیشرفته. دقت بیشتر از طریق شش نمره بیان می شود که دو نمره برای ارزیابی مهارت در هر سطح مطابقت دارند.

 

هدف آزمون تاپیک

برای تبلیغ و تنظیم جهت یادگیری زبان کره ای برای کره ای زبان های غیر بومی و کره ای های خارج از کشور.

برای اندازه گیری و ارزیابی مهارت های زبان کره ای و استفاده از نتایج برای پذیرش در کالج های کره ای و جستجوی کار

 

صلاحیت متقاضی

کره ای های خارج از کشور و خارجی هایی که کره ای برای آنها زبان دوم است و:

هدفتان یادگیری زبان و ورود به دانشگاه کره برای تحصیلات عالی است

به دنبال کار در شرکت ها و موسسات دولتی در کره و خارج از کشور باشید

اقامت در خارج از کشور یا تحصیل/فارغ التحصیل از یک مدرسه خارجی

 

چه کسی آزمون تاپیک را اجرا می کند؟

مؤسسه ملی آموزش بین‌المللی (NIIED) که مستقیماً زیر نظر وزارت آموزش، علم و فناوری فعالیت می‌کند، مسئولیت مدیریت عمومی آزمون را بر عهده دارد، مانند نظارت بر مؤسساتی که آزمون را در مکان‌های داخلی و خارجی برگزار می‌کنند.

 

بیشتر بخوانید >>> مدرک زبان ایتالیایی

 

آزمون تاپیک برای چه کسانی در نظر گرفته شده است؟

این آزمون جامع برای افراد غیر بومی کره ای مانند زبان آموزان کره ای، دانشجویان بین المللی که می خواهند در کره تحصیل کنند و همچنین افرادی که مایل به کار در شرکت ها و موسسات دولتی کره هستند در نظر گرفته شده است.

این آزمون همچنین به عنوان یک فرصت عالی برای دریافت گواهینامه رسمی برای کسانی است که انتظار دارند از زبان کره ای در حرفه خود استفاده کنند.  دانش‌آموزان کره‌ای که در آزمون تاپیک شرکت می‌کنند نیز یاد می‌گیرند که در مطالعه آینده روی کدام جنبه‌های زبان تمرکز کنند.

 

چگونه می توانم در آزمون تاپیک ثبت نام کنم؟

در کره: اگر در کره هستید، می توانید برای آزمون آنلاین در www.topik.go.kr ثبت نام کنید. هزینه ثبت نام برای TOPIK I (سطح 1-2) 35,000 وون و برای TOPIK II (سطح 3-6) 40,000 وون است که می تواند از طریق کارت نقدی/اعتباری، بانکداری آنلاین یا انتقال مستقیم بانکی پرداخت شود.

 

در کشورهای دیگر: در اکثر کشورها، سفارت‌خانه‌های کره و مراکز فرهنگی کره (한국문화원) آزمون‌های TOPIK را انجام می‌دهند. برخی از موسسات وابسته نیز درخواست ها را می پذیرند. شما می توانید لیست موسسات وابسته در کشور خود را در صفحه به روز رسانی های ما دریافت کنید. برای ثبت نام باید به سفارت یا مؤسسه وابسته با 2 قطعه عکس سایز پاسپورت و هزینه ثبت نام (که از کشور به کشور متفاوت است) مراجعه کنید.

 

آزمون چه زمانی انجام می شود؟

آزمون تاپیک 6 بار در سال برگزار می شود؛ 3 بار فقط در کره (ژانویه، می و نوامبر) و 3 بار در کره و خارج از کشور (آوریل، جولای و اکتبر). در اکثر کشورها آزمون TOPIK I صبح و آزمون TOPIK II بعد از ظهر برگزار می شود. بنابراین در صورت تمایل می توانید هر دو آزمون را در یک روز انجام دهید. آزمون همیشه یکشنبه ها (در برخی کشورها شنبه ها نیز) برگزار می شود. می توانید تمام تاریخ های مهم آزمون TOPIK در سال 2023 را در اینجا بررسی کنید.

 

آزمون تاپیک

ساختار آزمون تاپیک

آزمون تاپیک دو سطح دارد؛ TOPIK-I و TOPIK-II.  TOPIK-I، یعنی سطح مبتدی، دارای دو سطح فرعی 1 و 2 است، در حالی که TOPIK-II، یعنی سطح متوسط-پیشرفته، دارای 4 سطح فرعی 3، 4، 5 و 6 است. آزمون دهندگان یک سطح بین 1 و 6 را بر اساس نمره کل آنها در آزمون کسب می کنند.

برای داوطلبانی که شرایط لازم را داشته باشند، گواهی رسمی با یکی از شش نمره ممکن صادر می شود: مبتدی پایین (سطح 1)، مبتدی عالی (سطح 2)، متوسط ​​​​پایین (سطح 3)، متوسط ​​​​بالا (سطح 4)، کم پیشرفته (سطح 5) و پیشرفته (سطح 6).

سطوح 1 و 2 – سطح مبتدی

سطوح 3 و 4 – سطح متوسط

سطوح 5 و 6 – سطح پیشرفته

‏ TOPIK-I (سطح 1-2) فقط دو بخش دارد – ریدینگ و لیسنینگ.  TOPIK II (سطح 3-6)، که آزمون ترکیبی متوسط ​​و پیشرفته است، دارای 3 بخش ریدینگ، لیسنینگ و رایتینگ است.

هر بخش از 100 امتیاز با مجموع 200 امتیاز برای سطح مبتدی و 300 امتیاز برای سطح متوسط ​​تا پیشرفته درجه بندی می شود. این آزمون شامل بخش های آهنگسازی، لیسنینگ و چند گزینه ای است.

این آزمون شامل دو جلسه 90 دقیقه ای با 30 دقیقه استراحت است. جلسه اول واژگان و گرامر و رایتینگ و جلسه دوم تست لیسنینگ و ریدینگ.

 

سطوح TOPIK و مهارت های زبانی مورد نیاز

در زیر شرح مختصری از مهارت های زبانی مورد نیاز هر سطح ارائه شده است.

 

سطح مقدماتی

سطح اول استفاده از دستورات اولیه زبان کره ای برای زنده ماندن مانند احوالپرسی، خرید، سفارش و … بیان و درک خود در مکالمه ساده روزمره با ساخت جملات ساده از 800 کلمه اساسی.

سطح دوم بحث در مورد موضوعات آشنا با استفاده از واژگانی در حدود 1500 تا 2000 کلمه. تمایز صحیح بین موقعیت های رسمی و غیر رسمی.

 

سطح متوسط

سطح سوم انجام معاملات با مردم در فضاهای عمومی و حفظ روابط اجتماعی. درک استفاده صحیح از کلمات و گفتار. فرمان خصوصیات اساسی زبان کره ای.

سطح چهارم درک مطلب خبری، مسائل عمومی اجتماعی و موضوعات انتزاعی با دقت و روان. درک مطالب اجتماعی و فرهنگی کره با تکیه بر اصطلاحات اساسی و درک جنبه های نمایندگی فرهنگ کره.

 

سطح پیشرفته

سطح پنجم تسلط بالا در استفاده از زبان کره ای در تحقیقات یا کار حرفه ای. درک و بحث در مورد موضوعات کمتر ناآشنا در سیاست، اقتصاد و سایر زمینه ها. استفاده از عبارات مناسب، تمایز رسمی و غیر رسمی، نوشتاری و گفتاری، بر اساس زمینه.

سطح ششم کاملاً مسلط به زبان کره ای برای تحقیق یا کار حرفه ای، توانایی درک و بیان خود بدون مشکل، اگرچه بدون تسلط کامل یک زبان مادری.

 

بیشتر بخوانید >>> عبارات ضروری زبان روسی

 

ساختار آزمون تاپیک چگونه است؟

به طور کلی آزمون سطح مبتدی (TOPIK-I) در صبح و آزمون سطح متوسط-پیشرفته (TOPIK-II) در بعد از ظهر برگزار می شود. TOPIK-I یک آزمون 100 دقیقه ای (40 دقیقه برای بخش Listening و 60 دقیقه برای بخش Reading) است و در 1 جلسه به پایان می رسد.  TOPIK – II یک امتحان 3 ساعته است که به دو جلسه با یک استراحت کوتاه تقسیم می شود.  امتحان جلسه اول (110 دقیقه) شامل دو بخش Listening و Writing و امتحان جلسه دوم (70 دقیقه) دارای یک بخش Reading است.

 

سوالات در آزمون تاپیک

‏TOPIK – I (سطح 1-2) در مجموع 70 سوال چند گزینه ای دارد؛ Reading (40 سوال) و Listening (30 سوال).  TOPIK I در مجموع 200 نمره دارد و زمان آزمون 100 دقیقه است.

‏TOPIK II (سطح 3-6) در مجموع دارای 104 سؤال است؛ Reading (50 سوال چند گزینه ای) و Listening (50 سوال چند گزینه ای) و Writing (4 سوال کوتاه پاسخ / انشا). TOPIK II در مجموع 300 نمره و زمان آزمون 180 دقیقه است.

 

بخش رایتینگ در سطح متوسط-پیشرفته آزمون تاپیک: بخش رایتینگ فقط 4 سوال دارد. 2 سوال پاسخ کوتاه وجود دارد که هیچ گزینه ای برای انتخاب پاسخ ندارید. شما باید عبارت یا جمله را بنویسید. سپس شما دو سوال انشا دارید. یک انشا به موضوعات زندگی روزمره مربوط می شود و نوشتن آن آسان تر خواهد بود در حالی که انشا دیگر یک مقاله منطقی است که در آن باید نظر خود را در مورد یک موضوع بنویسید. مقاله اول کوتاهتر خواهد بود (200-300 کاراکتر) و مطالبی را نیز در قالب نکات در اختیار شما قرار می دهد. مقاله دوم طولانی خواهد بود (600-700 کاراکتر).

3 دیدگاه در “آزمون تاپیک و همه چیز در مورد آن

  1. Sania گفت:

    سلام وقت بخیر
    برای آزمون تاپیک باید هر دو آزمون رو بدیم؟
    هم تاپیک l و هم تاپیک ll?
    تاریخ آزمون سفارت کره برای سال ۲۰۲۳ کِیه؟

  2. Maede گفت:

    سلام چه کشورهایی غیر کره آزمون تاپیک برگزار میکن؟

    1. support گفت:

      سلام با توجه به اینکه محل‌های برگزاری به صورت دوره‌ای تغییر میکنن، میتونید از لینک زیر بررسی کنید.

      https://www.topikguide.com/topik-test-overseas-locations-worldwide/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.