زبان ایتالیایی

مدرک زبان ایتالیایی

مدرک زبان ایتالیایی

دلایل زیادی برای گرفتن مدرک زبان ایتالیایی وجود دارد. گرفتن این مدرک می‌تواند بسیار به فرآیند مهاجرت و یا ادامه تحصیل شما در کشور ایتالیا کمک کند و آن را سرعت و تسهیل بخشد.

اگر شما نیز قصد آزمون دادن و اخذ مدرک زبان ایتالیایی خود را دارید پس با ما در این مطلب همراه باشید. ما سعی کرده‌ایم که در این مطلب تمام چیزهای ضروری که در این رابطه باید بدانید را پوشش دهیم.

 

مدرک زبان ایتالیایی

آزمون ها و مدارک مختلفی برای زبان ایتالیایی وجود دارد که ما در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهیم کرد اما فقط به طور مفصل به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

هفت آزمون و مدرک معتبر زبان ایتالیایی وجود دارد که از بین آن‌ها فقط CELI و CILS نسبت به بقیه از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.

با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی این آزمون ها بپردازیم.

 

بیشتر بخوانید >>> آمادگی آیلتس و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

 

CELI

این گواهی که به آن چلی نیز می‌گویند خلاصه شده‌ی عبارت ایتالیایی Certificato di Conoscenza della Lingua Italiana است که به معنی گواهی دانش زبان ایتالیایی است.

گواهی های دانش زبان ایتالیایی (CELI)، گواهی های عمومی زبان هستند که مربوط به دانش آموزان مدارس بزرگسالان می باشند. این گواهی ها، مهارت های زبانی، توانایی به کارگیری زبان در محیط کار و زمینه تحصیلی فرد را تصدیق می کنند.

CELI به نوبه خود انواع مختلفی همچون گواهی چلی مربوط به مهاجران و یا گواهی چلی نوجوانان تقسیم می شود.

این تقسیم بندی مخصوصا بر اساس انواع مختلف متن و Task هایی که بر پایه ویژگی های شخصیتی و نیازهای هر کاربر انتخاب شده‌اند ساخته می شوند و اجازه می دهد ساختار متدهای برگزیده شده در برگه های امتحانی تغییر نکنند.

آزمون ها و گواهی های زبان ایتالیایی چلی (CELI)، در چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR)، متدهای تصدیق دانش زبانی (متدهای سنتی که در زمینه صدور گواهی هستند) و دشواری‌هایی مرتبط با مراحل آماده سازی آزمون دارای وجوه اشتراک هستند.

وزارت آموزش، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا، مدرک چلی 3 (CELI 3) را به عنوان یک گواهی معتبر برای تایید دانش زبان ایتالیایی مورد نیاز برای ثبت نام در دانشگاه های ایتالیا مربوط به سهمیه در نظر گرفته شده برای دانشجویان خارجی، تصدیق کرده است.

گواهی های چلی 4 (CELI 4) و چلی 5 (CELI 5) نیز به عنوان گواهی های معتبر برای تصدیق دانش زبان ایتالیایی و با شرایط برابر با دانشجویان ایتالیایی در نظر گرفته شده‌اند.

این نکته نیز قابل ذکر است که هر دانشکده می تواند آزمون ورودی خاص خود را درخواست کند.

وزارت کار و سیاست‌های اجتماعی گواهینامه های CELI را در زمینه مهاجرت به رسمیت می شناسد و به ترویج گسترش آن از طریق مشارکت در برنامه‌های یادگیری دانش زبان ایتالیایی برای بزرگسالان و افراد خردسال تلاش می‌ورزد.

همچنین کشورهای یونان و ترکیه گواهینامه های CELI را به عنوان عناوین معتبر زبانی در مدیریت عمومی، به رسمیت می شناسند.

گواهی های CELI  بر اساس چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR) به 6 سطح تقسیم می‌شوند و در سه مقطع و جلسه امتحانی برگزار می شوند. آزمون های چلی برای برگزاری در سه مقطع از سال برنامه ریزی می‌شوند.

سطح CELI Impatto – A1

سطح A1 چلی (CELI Impatto – A1) آشنایی با زبان ایتالیایی در سطح A1 چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR) را تصدیق می کند.

 

سطح CELI 1 – A2

سطح A2 چلی (CELI 1 – A2) آشنایی با زبان ایتالیایی در سطح A2 چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR) را تصدیق می کند.

 

سطح CELI 2 – B1

سطح B1 چلی (CELI 2 – B2) گواهی دانش زبان ایتالیایی در سطح B1 چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR) می باشد.

 

سطح CELI 3 – B2

سطح B2 چلی (CELI 3 – B2) به منزله تایید دانش زبان ایتالیایی در سطح B2 چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR) می باشد.

 

سطح CELI 4 – C1

سطح C1 چلی (CELI 4 – C1) اشراف به زبان ایتالیایی در سطح C1 چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR) را مورد تایید قرار می دهد.

 

سطح CELI 5 – C2

سطح C2 چلی (CELI 5 – C2) اشراف شرکت کننده آزمون چلی به زبان ایتالیایی در سطح C1 در چهارچوب مرجع مشترک اروپایی زبانها (CEFR) را تصدیق می کند.

 

مدرک زبان ایتالیایی

CILS

این آزمون که به آن چیلز می‌گویند خلاصه شده‌ی عبارت Certificazione di Italiano come Lingua Straniera است.

این آزمون یکی از یکی از معتبرترین آزمون‌های بین‌المللی سنجش مهارت در زبان ایتالیایی است.

آزمون چیلز توسط مرکز آزمون CILS دانشگاه خارجی‌های سیه‌نا ایتالیا در سطوح مختلف A1 تا C2 طبق چارچوب استاندارد سطح‌بندی زبان‌های خارجی اتحادیه اروپا طراحی و در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود.

سوالات هر آزمون به صورت بسته‌بندی شده به مراکز آزمون در سراسر دنیا ارسال می‌گردد و پس از برگزاری آزمون، پاسخنامه‌ها و فایل‌های صوتی مجددا به این دانشگاه برمی‌گردد تا تصحیح شده و نتایج اعلام شود.

مرکز آزمون CILS عضو سازمان EALTA (انجمن آزمون زبان‌های اروپایی) و انجمن ALTE (انجمن آزمون‌های زبان اتحادیه‌ی اروپا) است. همچنین در سال 2004 میلادی، آزمون CILS یک گواهی کیفیت مهم با عنوان برچسب اروپایی زبان دریافت کرد که به مهمترین و خلاقانه‌ترین پروژه‌ها در زمینه‌ی آموزش زبان اعطا می‌گردد.

از آنجا که آزمون چیلز سطح A1 و A2 در حد مبتدی می‌باشند، لذا سطح‌بندی اصلی این آزمون به چهار سطح زیر تقسیم می‌شود:

  • CILS UNO اولین سطح و معادل B1 می‌باشد، شامل یک آزمون ۳ ساعته است که به ارزیابی سطح زبان آموز در کاربرد زبان ایتالیایی می‌پردازد.

  • CILS DUE دومین سطح و معادل B2 می‌باشد، شامل یک آزمون ۴ ساعته است. این مدرک معمولا برای اخذ پذیرش تحصیلی به زبان ایتالیایی لازم است.

  • CILS TRE سومین سطح از آزمون چیلز که دارای دشواری سطح بالاست، معادل C1 بوده و توانایی مکالمه ایتالیایی پیشرفته‌ای را طلب می‌کند. آزمون این سطح ۵ ساعت طول می‌کشد.

  • CILS QUATTRO چهارمین سطح که بالاترین سطح از آموزش زبان ایتالیایی است، معادل C2 بوده و حدود ۵/۵ ساعت طول می‌کشد. افرادی که موفق به دریافت مدرک این سطح می‌شوند تفاوتی از لحاظ مهارت زبان ایتالیایی با یک فرد Native ایتالیایی زبان نخواهند داشت.

 

آزمون چیلز به طور کلی دارای پنج بخش است که در هر کدام از بخش‌ها، یکی از مهارت‌های زبان ایتالیایی متقاضیان سنجیده می‌شود.

مهارت شنیداری که به آن Ascolto می‌گویند. مورد بعدی مهارت خواندن و درک مطلب است که به آن Comprensione della lettura اطلاق می‌شود.

مهارت بعدی نیز، مهارت دستور زبان و گرامر است که به آن Analisi delle strutture di comunicazione می‌گویند. پس از آن نیز نوبت به مهارت نوشتار و مهارت مکالمه است که به ترتیب به آن‌ها Produzione scritta و Produzione orale می‌گویند.

این نکته نیز قابل ذکر است که هر کدام از این پنج بخش برای سطوح مختلف با روش مخصوصی امتیازبندی و طراحی می‌شوند.

امتحان چیلز سطوح A1 و A2 از پنج مهارت ۱۲ نمره‌ای تشکیل شده است و مجموعاً ۶۰ نمره دارد. امتحان سطوح B1 و B2 و بالاتر نیز از پنج مهارت ۲۰ نمره‌ای تشکیل شده است و مجموعاً ۱۰۰ نمره دارد.

حداقل نمره‌ی قبولی هر مهارت آزمون چیلز، ۵۵ درصد نمره‌ی کامل است؛ یعنی در آزمون سطوح A1 و A2 باید حداقل ۶٫۶ نمره و در آزمون سطوح B1 وبالاتر باید حداقل ۱۱ نمره برای قبولی در هر مهارت کسب کرد.

برای دریافت مدرک CILS، دستیابی به حداقل نمره در هر یک از پنج مهارت امتحان ضروری است. داوطلبانی که در تمام مهارت‌ها نمره‌ی کافی را کسب نکنند، مدرک چیلز نخواهند گرفت؛ ولی به ایشان یک گواهی اعطا می‌شود که مهارت‌های قبول شده و رد شده را نشان می‌دهد و برای شرکت در آزمون مجدد مهارت‌های رد شده به کار می‌آید.

 

بیشتر بخوانید >>> عبارات ضروری زبان روسی

 

آزمون ها و مدرک زبان ایتالیایی دیگر

آزمون‌های دیگر نیز برای دریافت مدرک زبان ایتالیایی وجود دارند. اما این آزمون‌ها به معروفیت و جامعیت این دو آزمون اشاره شده نیستند. ولی به هر حال به آن‌ها اشاره‌ای می‌کنیم.

آزمونی که ابتدا به آن اشاره می‌کنیم، آزمون برگزار شده توسط AIL است.

آزمون بعدی، آزمون PLIDA است که توسط بنیاد دانته آلیگیری برگزار می‌شود.

آزمون‌های مورد اشاره‌ی بعدی نیز به ترتیب IT، DITALS و CEDILS است.

 

سخن پایانی

امیدواریم که این مطلب در مورد مدرک زبان ایتالیایی برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشید که از آن نهایت استفاده را ببرید.

اگر قصد یادگیری زبان ایتالیایی، شرکت در آزمون و کسب مدرک زبان ایتالیایی خود را دارید، توصیه‌ی ما استفاده از اساتید برجسته‌ی زبان ایتالیایی پلتفرم آموزش زبان آنلاین لینگووی است.

شما با مراجعه به صفحه‌ی آموزش آنلاین زبان ایتالیایی می‌توانید استاد مورد نظر خود را انتخاب کنید و یادگیری زبان ایتالیایی را شروع کنید.

 با تشکر از همکاری شما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.