عمومی

یادگیری زبان در خانه و مزایای آن

یادگیری زبان در خانه

شاید تصور کردن خانه به عنوان مکانی برای یادگیری و به خصوص یادگیری زبان در خانه برای شما عجیب باشد. اما اگر مردم بتوانند با کار در خانه درآمد کافی داشته باشند، یا اینکه  در خانه هایشان کسب و کار ایجاد کنند، آیا فکر نمی‌کنید می‌توانید به راحتی زبان جدیدی را نیز در خانه بیاموزید؟

به علاوه، با تصمیم برای یادگیری زبان در خانه شما هرگز مجبور نیستید لباس خواب خود را عوض کنید. با خواندن این مقاله در می یابید که چرا  و چگونه یادگیری زبان در خانه بسیار ساده تر از آن چیزی است که فکر می کنید. پس با ما همراه باشید.

 

چرا یادگیری زبان در خانه  آسان تر است؟

 

  • یادگیری زبان در خانه نسبت به ثبت نام در دوره های اموزشی ارزان تر است

همانگونه که می دانید ، دوره های اموزش زبان بسیار هزینه بر هستند. امروزه اطلاعات با سرعت نوردر فضای مجازی منتقل می شود. اطلاعات به قدری دموکراتیک شده است که حتی نیازی نیست 2 دقیقه کامل را برای جستجوی دوره های رایگان زبان در اینترنت در گوگل تلف کنید.

بله، شاید هنوز باورش برایتان سخت باشد، اما میلیون ها راه برای یادگیری رایگان آنلاین فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی و غیره وجود دارد. ناگفته نماند که وب سایت های آموزشی این کار را  به خوبی انجام می دهند.

می‌توانید کتاب‌های رایگان، کتاب‌های الکترونیکی، پادکست‌ها، ویدیوها را بیابید—همه به زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید مربوط می‌شوند. می توانید در خانه با کلیک ماوس یا ضربه زدن روی صفحه لمسی به همه آن دسترسی داشته باشید.

  • دیگر نیازی به رفت و آمد ندارید

یکی دیگر ازمزیت های یادگیری زبان در خانه این است که مجبور نیستید با صدای آزاردهنده ساعت زنگ دار خود بیدار شوید، صبحانه را با عجله میل کنید و از خانه بیرون بروید، فقط برای اینکه به هزاران نفر دیگر که در ترافیک سنگین گیر افتاده اند بپیوندید.

با یادگیری در خانه، رفت و آمد را حذف می کنید. شما نه تنها در زمان و پول صرفه جویی می کنید، بلکه خود را از سردرد ناشی ازترافیک و شلوغی های بیرون  نیز نجات می دهید. پس  چرا بعد از چند ساعت رفت و آمد وارد کلاس شوید  ، در حالی که می توانید همین الان، از روی مبل راحتی خانه خود زبان را  یاد بگیرید؟

  • تمام ابزارهای مورد نیاز برای یادگیری زبان  را در خانه به راحتی در اختیار دارید

 رایانه و تلفن می‌توانند  از شما یک فرد چند زبانه بسازند، اما بیایید اتاقتان را خوب نگاه کنیم. قلم، کاغذ و قیچی شما را می بینم. هدفون شما، وسایل آشپزی شما، تلویزیون  شما. کتاب های موجود در قفسه شما، آهنگ های موجود در لیست پخش شما.

برای لحظه ای به این فکر کنید. همه چیزهایی که برای یادگیری زبان اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی یا چینی ماندارین نیاز دارید، از قبل در خانه شما وجود دارد. هزاران متریال در خانه شما به راحتی برای اهداف یادگیری زبان شما قابل استفاده است.

 

فعالیت های سرگرم کننده و کاربردی برای یادگیری زبان در خانه

 

 چگونه می توانید یک زبان یاد بگیرید و هم زمان از انجام آن لذت ببرید؟ در اینجا چند راه عالی و سرگرم کننده وجود دارد! در ادامه به بررسی شیوه های یادگیری زبان در خانه همراه با فعالیت های سرگرم کننده و کاربردی خواهیم پرداخت.

  • بازی های خانوادگی

 اگر تفریح  باعث یادگیری کارآمد می شود، پس بازی کردن یک ابزار یادگیری زبان بسیار مهم است. حقیقت این است که تعداد نامتناهی بازی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را انجام داد، که فقط با تخیل شما محدود می‌شوند.

بیایید به طور خاص به یک بازی نگاه کنیم  charades،  یا پانتومیم. فرض کنید می خواهید فرانسوی یاد بگیرید. چگونه می خواهید آن را در این بازی بگنجانید؟ ساده. کارادهای فرانسوی انجام دهید! (به خاطر داشته باشید که برای این یکی به چند بازیکن نیاز خواهید داشت.) برای انجام پانتومیم‌های فرانسوی، فهرستی از 20 فعل رایج فرانسوی تهیه کنید.

حتماً کلمات کلیدی مانند danser(رقص)، nager (شنا) و sauter (پرش) را وارد کنید. هر یک از آنها را روی یک کاغذ کوچک بنویسید و از افراد بخواهید از یک کلاه یا کاسه ماهی نقاشی کنند. اگر شرکت کننده کافی دارید، می توانید این بازی را با دو تیم انجام دهید.

یکی از اعضای تیم از کاسه نقاشی می کشد و کلمه را اجرا می کند. عضو دیگر 30 ثانیه فرصت دارد تا فعل را حدس بزند. وقتی زمان به پایان می رسد و عضو تیم نمی تواند پاسخ صحیح را بدهد، تیم دیگر می تواند بدزدد و یک حدس بزند.

فقط یک حدس مجاز است. اگر تیم دیگر به درستی حدس بزند، نکته را دریافت می کند. سپس تیم دیگر به نوبت کشیدن نقاشی از کاسه و بازیگری ادامه می دهد.

این بازی به ویژه در صورتی مؤثر است که شما یک یادگیرنده حرکتی و بصری باشید که کلمات را با حرکت و تصاویر بهتر به خاطر می‌آورد – یعنی وقتی می‌بینید که شریک زندگی‌تان در حال پریدن است یا احساس می‌کنید پاهای خود برای پرش به‌دنبال می‌آیند، می‌توانید ساتر را بهتر به یاد بیاورید.

 

بیشتر بخوانید >>> تاثیر یادگیری زبان بر حافظه

 

  • آشپزی و غذا خوردن

آیا می دانستید که تهیه وعده های غذایی می تواند به یادگیری زبان  کمک کند؟ مشغول شدن در آشپزخانه می تواند واژگان را به شما آموزش دهد.

بخش بزرگی از هویت فرهنگی، غذا و تهیه آن است. اگر ذهن خود را روی این موضوع باز کنید، طعم زبان را در خوش طعم ترین شکل آن خواهید چشید. اما درس های زبان از کجا می آیند؟

  • کتاب های آشپزی. دستور العمل ها را به صورت آنلاین بخوانید یا یک کتاب آشپزی به صورت چاپی دریافت کنید. در آنجا با کلمات ایتالیایی مرتبط با غذا مانند pesce (ماهی)، مانزو (گوشت گاو)، pollo(مرغ)، al dente (میزان صحیح پخت ماکارونی) و آنتی پاستو (پیش غذا) آشنا خواهید شد.
  • برچسب غذا. روی برچسب ها ممکن است کلمات فرانسوی arôme(طعم دهنده)، eau(آب)، sel (نمک) و oeuf (تخم مرغ) را یاد بگیرید.
  • منوها. اینها کلمات ژاپنی مانند یاکی (کبابی)، توری (مرغ) و یاکیتوری (مرغ کبابی) را ارائه می کنند. چه کسی می دانست؟ رفتن به آشپزخانه و استراحت در کلاس های زبان می تواند به خودی خود یک درس زبان باشد!

  • خود را با اپلیکیشن های کاربردی آموزش زبان سرگرم کنید

 برای یادگیری یک زبان جدید نیازی نیست به محتوای یادگیرنده بچسبید. در عوض، چرا رسانه‌ای را که قبلاً دوست دارید تماشا نکنید، اما به زبان مقصد خود!

یک برنامه مکزیکی پرطرفدار با زیرنویس اسپانیایی اجرا کنید، به آهنگ پاپ روسی گوش دهید… و در یک لحظه در زبان و فرهنگ غرق شوید. اگر ترسناک به نظر می رسد، به یاد داشته باشید که لازم نیست این کار را به تنهایی انجام دهید.

در صورت نیاز از زیرنویس‌ها استفاده کنید، اشعار (و ترجمه‌های آن‌ها) را جستجو کنید، انجمن‌های آنلاینی را پیدا کنید که در مورد رسانه‌ها و هر چیز دیگری که برای یادگیری با رسانه‌های دنیای واقعی به آن نیاز دارید بحث می‌کنند.

برنامه هایی مانند FluentU برای کمک به یادگیری از طریق غوطه وری ساخته شده اند. FluentU ویدیوهای معتبر را با ویژگی‌های یادگیری مانند زیرنویس‌های دو زبانه، آزمون‌ها و فلش‌کارت‌ها ترکیب می‌کند تا به شما کمک کند تا با ویدیوها به زبان مقصد خود مقابله کنید.

می‌توانید کلیپ‌های خبری، لحظات کلیدی از مستندها، برنامه‌های آشپزی برجسته، پیش‌پرده‌های فیلم‌های محبوب و سایر محتوای رسانه‌ای ساخته‌شده توسط و برای افراد بومی زبان مقصدتان را تماشا کنید. به یاد داشته باشید: تفریح در حین مطالعه راهی عالی برای حفظ انگیزه است.

 

یادگیری زبان در خانه

 

  • کتاب داستان

 زبان قبل از خواب وقتی بچه بودید، احتمالاً ده ها کتاب برای کودکان را مرور کرده اید. ازجوجه اردک زشت تا کلاه قرمزی، ساعت ها به تصاویر رنگارنگ خیره شدی و تقریباً بدون توجه به وجود خطوطی از متن روی صفحه. شما این کار را دوباره انجام خواهید داد، اما این بار با استفاده از کتاب های کودکان زبان خارجی.

شما می‌خواهید هر کلمه‌ای را طوری بخوانید و بچشید که انگار متعلق به 10 فرمان اصلی است که در لوح‌های سنگی نوشته شده است. شما همچنان به تصاویر رنگارنگ نگاه خواهید کرد، اما هدف واقعی در اینجا جذب ساختار جمله است.

کتاب‌های کودکان با ساختار جمله‌ای پایه نوشته شده‌اند که همه زبان‌آموزان زبان دوم بهتر است با آن وقت بگذرانند. هیچ شرم آور نیست که یک بزرگسال خودش را با داستانی به زبان خارجی قبل از خواب غرق کند.

 

  • سعی کنید دوستان جدید با زبان های متفاوت پیدا کنید

ممکن است شما در خانه تنها باشید، اما این بدان معنا نیست که باید آن را به تنهایی کنار بگذارید. خانه خود را به روی دوستان و آشنایان که به زبان هدف شما صحبت می کنند باز کنید.

اگر ندارید، به باشگاه‌های زبان و سازمان‌های فرهنگی بروید تا دوستان جدیدی پیدا کنید. آنها را برای شام یا قهوه دعوت کنید. شما از یک زبان مادری خیلی بیشتر از هر جای دیگری یاد خواهید گرفت. سخنرانان بومی می توانند به شما اطلاعاتی در مورد زبان و فرهنگ مورد علاقه شما بدهند.

آنها تجربه دست اولی دارند. آنها بایدها و نبایدها را می دانند. آنها هم می دانند که بودن در آن سوی حصار چه حسی دارد. تعجب نکنید اگر بیش از یک درس زبان در طول شام می آموزید.

شما داستان های عالی از کشورشان، حقایق کمتر شناخته شده در مورد فرهنگ آنها و نکاتی در مورد تفاوت های ظریف زبانی که فقط از دانستن زبان در دنیای واقعی به دست می آید، خواهید شنید.

 

بیشتر بخوانید >>> یادگیری زبان در سنین بالا

 

  • دیواری از کلمات بسازید!

این یکی سازنده واژگان در ظاهر یک دفترچه روی دیوار است. آیا دیوارهای شما خالی است؟ آیا آنها همان تصاویر خسته کننده دهه گذشته را نشان می دهند؟ چرا آنها را با تبدیل آنها به یک دفترچه یادداشت غول پیکر یا برگه تقلب زبان مفید نمی کنید؟ خلاق بودن.

خودکار، قیچی، چسب، نوار، رنگ و تصاویر مجله خود را آماده کنید. شما در حال ایجاد یک آشفتگی زیبا از این فضا هستید. تصاویری از واژگانی که می خواهید به خاطر بسپارید قرار دهید. قوانین گرامری را روی دیوار خود بنویسید.

برو جلو، خجالتی نباش. برای اسپانیایی، ممکن است بنویسید: «ال مردانه است. لا زنانه است.» عکس بازیگر اسپانیایی مورد علاقه خود را قرار دهید. و در زیر آن لیستی از صفت هایی که او را توصیف می کند بنویسید: bella dama(بانوی زیبا)، buena actriz(بازیگر خوب)، de buen corazon (مهربان). شما ایده را دریافت کردید؟

هر کاری می توانید انجام دهید تا روزهایتان با خیره شدن به دیواری بگذرد که خلاقانه استفاده شده است. این زبان را در خط مقدم ذهن شما نگه می دارد، خواه ناخواه!

 

  • موقع انجام کارهای خانه آموخته های خود را مرور کنید

شما قرار است کارهای دیگری را در خانه انجام دهید، درست است؟ می توانید تمرینات هوازی انجام دهید یا ماشین خود را تمیز کنید. چرا زبان را وارد این امور نمی کنید؟

  • بدن و مغز را ورزش دهید. مثلاً می‌توانید ایروبیک معمولی خود را به زبان ایتالیایی انجام دهید. چند نوار ایروبیک ایتالیایی دریافت کنید یا ویدیوها را در YouTube پیدا کنید. به جای شمارش «یک، دو، سه»، «uno, due, tre» را پف می‌کنید. «به‌جای حرکت به چپ و راست، به sinistra و destra بروید. مزیت اضافه شده این است که، چون از کلمات جدید در یک زمینه خاص استفاده می کنید، کلمات را راحت تر به خاطر خواهید آورد.
  • زبان مقصد خود را در پس زمینه نگه دارید. هنگام تمیز کردن ماشین یا آشپزی، به درس های زبان یا پادکست گوش دهید. به این ترتیب، شما با یک سنگ به دو پرنده برخورد می کنید. اگر می‌توانید به درس‌هایی گوش دهید که درباره کارهایی که در حال حاضر انجام می‌دهید (مانند آشپزی) صحبت می‌کنند، خیلی بهتر است.

انجام چندوظیفه ای و ترکیب زبان مقصد شما را از بهانه ی “بیش از حد مشغول بودن” برای زبان دوم رها می کند.

 

  • ترفند قرعه کشی روز

 این یک مورد تضمین می کند که هر روز یک کلمه جدید یاد می گیرید. فرض کنید می خواهید آلمانی یاد بگیرید. تعداد انگشت شماری از لغات آلمانی جدید را که می خواهید یاد بگیرید، پیدا کنید. برای هر تکه کاغذ یک کلمه بنویسید، از جمله ترجمه، تلفظ، بخشی از گفتار و نمونه استفاده از آن در یک جمله – اساساً یک مدخل فرهنگ لغت.

اسم ها، افعال، صفت ها و حروف اضافه ای که باید بدانید را انتخاب کنید. استخر شما ممکن است شامل موارد زیر باشد: stehen(ایستاده)، laut(بلند)، bekloppt (دیوانه) و auf (روشن). این کاغذهای کوچک را در یک کاسه نزدیک تخت خود نگه دارید. هر روز صبح که از خواب بیدار می شوید، از مجموعه انتخاب کنید. این کلمه خوش شانس همان کلمه ای خواهد بود که در تمام طول روز تمرین خواهید کرد.

از آن در مکالمه با سگ ها، چت ها و نظرات فیس بوک، در ژورنال خود و غیره استفاده کنید. حداقل 15 بار از آن استفاده کنید! این تکرار کلمه را در حافظه بلند مدت شما ذخیره می کند. برای نتایج موثرتر، کلمات روز گذشته را در فعالیت های خود بگنجانید تا بتوانید همه چیز را در ذهن خود تازه نگه دارید. خیلی زود، متوجه خواهید شد که فهرست واژگان بسیار خوبی در مغز خود دارید!

پس … درست می گویم یا درست می گویم؟ یادگیری زبان در خانه نه تنها ممکن است، بلکه سرگرم کننده و آسان است!

سخن پایانی

 

امیدواریم که از این مطلب نهایت استفاده را برده باشید و این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

همان طور که در این مطلب هم مشاهده نمودید، یادگیری زبان در خانه می‌تواند بسیار آسان، مفید، کاربردی، مقرون به صرفه و بدون دردسر باشد.

پس همین امروز دست به کار شوید و شروع به یادگیری زبان در خانه بکنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.