زبان ترکی استانبولی

لهجه های ترکی | انواع لهجه ترکی و گویش های موجود را بشناسید

لهجه های ترکی

لهجه های ترکی انواع متفاوت و مختلف بسیاری دارد که ترکی استانبولی تنها یکی از آنهاست. تنها در کشور عزیزمان ایران چندین نوع مختلف از لهجه های ترکی وجود دارد.

در ترکی تنوع گویشی قابل توجهی وجود دارد. ترکی یک زبان اوغوز جنوبی که متعلق به زبان های تورکیچ است. در واقع، ترکی به طور بومی و تاریخی توسط مردم در ترکیه، قبرس، بلغارستان، یونان (عمدتاً در تراکیه غربی)، کوزوو، مسختیا، مقدونیه شمالی، رومانی، عراق، سوریه و سایر مناطق سکونتگاه سنتی که قبلاً به طور کامل یا جزئی بخشی از عثمانی بوده، صحبت می‌شود.

ترکی زبان رسمی کشورهای ترکیه، قبرس شمالی و یکی از زبان های رسمی قبرس است. همچنین بسته به تمرکز جمعیت محلی ترک زبان، وضعیت رسمی (اما نه اولیه) در ناحیه پریزرن کوزوو و چندین شهر مقدونیه شمالی دارد.

ترکی استاندارد مدرن مبتنی بر گویش استانبولی است. با این وجود، علیرغم تأثیر سطحی استاندارد مورد استفاده در رسانه‌های جمعی و سیستم آموزشی ترکیه از دهه 1930، تنوع گویش همچنان ادامه دارد. اصطلاحات ağız یا şive اغلب برای اشاره به انواع مختلف گویش های ترکی (مانند ترکی قبرسی) استفاده می شود.

لینگووی به عنوان برترین و بهترین سایت تدریس زبان شناخته می‌شود. شما می‌توانید انواع کلاس زبان آنلاین را مانند کلاس ترکی استانبولی آنلاین در پلتفرم ما تجربه نمایید.

 

طبقه بندی و انواع لهجه های ترکی

در طول تاریخ، ترک ها در گستره جغرافیایی وسیعی گسترش یافته اند و زبان خود را با خود برده اند. مردم ترک زبان در منطقه وسیعی از مغولستان امروزی تا سواحل شمالی دریای سیاه، بالکان، اروپای شرقی، آناتولی، عراق، ایران و منطقه وسیعی از شمال آفریقا زندگی کرده‌اند.

به دلیل فواصل موجود، گویش ها و لهجه های مختلفی پدید آمده است. ترکی همچنین زبانی است که در مناطقی که توسط افرادی که در مناطقی زندگی می کنند که توسط امپراتوری عثمانی اداره می شد صحبت می کنند. به عنوان مثال، در بلغارستان بیش از یک میلیون گویشور وجود دارد.

حدود 50000 ترک زبان در ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و آذربایجان زندگی می کنند. در قبرس، ترکی یک زبان رسمی مشترک (با یونانی) است که در آن 19 درصد از جمعیت، به ویژه در شمال (KKTC) به عنوان زبان اول صحبت می کنند.

بیش از 1.5 میلیون گویشور در بلغارستان، مقدونیه و یونان یافت می شود. بیش از 3 میلیون گویشور در آلمان (و سایر کشورهای اروپای شمالی) زندگی می کنند که ترک ها سال هاست “کارگر مهمان” بوده اند. همچنین، حدود 40000 ترک زبان در ایالات متحده زندگی می کنند.

 

لهجه های ترکی بالکان

نوشتار اصلی: ترکی گاگاوز بالکان
زبان ترکی در زمان حکومت امپراتوری عثمانی توسط ترکان عثمانی به بالکان وارد شد. امروزه ترکی هنوز توسط اقلیت های ترک که هنوز در منطقه زندگی می کنند صحبت می شود، به ویژه در بلغارستان، یونان (عمدتا در تراکیه غربی)، صربستان، مقدونیه شمالی و رومانی.

لهجه‌های ترکی عثمانی بالکان برای اولین بار در آغاز قرن بیستم تکلم شدند و روملی نامیده می‌شوند – اصطلاحی که توسط Gyula Németh در سال 1956 معرفی شد.

نمث (Németh) همچنین تقسیم بندی اساسی را بین گروه گویش های روملی شرقی و روملی غربی ایجاد کرد. دسته ایزوگلاس که این دو گروه را از هم جدا می کند تقریباً از مرز یات (yat border) بلغاری پیروی می کند. هشت ویژگی اصلی ترکی روملی غربی عبارتند از:

  1. /ı/، /u/، /ü/ > /i/ کلمه-در نهایت
  2. پسوند -miş که برای تشکیل زمان کامل (ماضی نامشخص) استفاده می شود تابع هارمونی مصوت نیست، یعنی ثابت است.
  3. /i/ > /ı/ در هجاهای غیر ابتدایی و پایانی بسته
  4. /ö/ > /oa/، /o/ و /ü/ > /ua/، /u/ در بسیاری از کلمات
  5. تعمیم یکی از دو شکل ممکن در پسوندهایی با هارمونی کم صدا
  6. /ö/ > /ü/ در حدود 40 کلمه، معمولاً در موقعیت هجای اولیه
  7. حفظ ترکی عثمانی /ğ/ به عنوان /g/
  8. پایان فعل ماضی پیشرونده -yor نیست بلکه -y است

ويژگي‌هاي اضافي نيز پيشنهاد شده است، از قبيل جلوگيري از /k/ و /g/ به افريكات يا استاپ‌هاي كامي، عدم تلفظ /h/ به‌ويژه در موقعيت اوليه كلمه.

گویش های ترکی روملی منبع وام واژه های ترکی در زبان های بالکان هستند، نه زبان استاندارد ترکی مدرن که بر اساس گویش استانبولی است. به عنوان مثال، صربی_کرواتی kàpija/kapi “دروازه بزرگ” از کاپی روملی می آید، نه kapı استاندارد ترکی. گویش ترکی روملی در تراکیه شرقی، بخش اروپایی ترکیه، در استان های ادرنه، کرکلارلی و تکیرداغ صحبت می شود.

 

گویش ترکی قبرسی

نوشتار اصلی: ترکی قبرسی
زبان ترکی با فتح عثمانی ها در سال 1571 به قبرس معرفی شد و از نظر سیاسی زبان غالب و معتبر دولت شد. در دوره پس از عثمانی، ترکی قبرسی نسبتاً از ترکی استاندارد جدا بود و تأثیرات شدیدی از گویش یونانی قبرسی داشت.

شرایط مواجهه با یونانی‌های قبرسی منجر به دوزبانگی خاصی شد که به موجب آن دانش ترک‌های قبرسی از یونانی در مناطقی که دو جامعه در مناطق مختلط زندگی می‌کردند مهم بود.

وضعیت زبانی در سال 1974، زمانی که جزیره به دو بخش جنوبی یونانی و شمال ترکی (قبرس شمالی) تقسیم شد، به شدت تغییر کرد. امروزه  قبرسی که از لهجه های ترکی است، از طریق مهاجرت از ترکیه، رسانه های جمعی جدید و مؤسسات آموزشی در معرض زبان استاندارد ترکی قرار گرفته است.

 

گویش ها و لهجه های ترکی

گویش ها و لهجه های ترکی شامل گستره و انواع مختلف است که در این محتوا به توضیح کامل درباره آنها پرداخته‌ایم.

 

ترکی کارامانلی

نوشتار اصلی: ترکی کارامانلی
ترکی کارامانلی لهجه‌ای است که توسط مردم کارامانلیدی صحبت می‌شود که قبل از تبادل جمعیت و تبعید، یک جامعه بومی ترک‌زبان و یونانی ارتدوکس ساکن آناتولی مرکزی بودند. این زبان به صورت شفاهی مانند گویش معمولی آناتولی مرکزی ترکی است اما با الفبای یونانی نوشته می‌شود.

 

لهجه های ترکی مسخطی

ترک‌های مسختی به گویش آناتولی شرقی صحبت می‌کنند که از نواحی قارص، اردهان، ایغدیر و آرتوین می‌آیند. گویش ترکی مسخطی نیز از زبان های دیگری (از جمله آذربایجانی، گرجی، قزاقستانی، قرقیزی، روسی و ازبکی) وام گرفته است که ترکان مسخطی در زمان حکومت روس ها و شوروی با آنها در تماس بوده اند.

 

لهجه ترکمنی سوریه

ترکمن‌های سوریه نتیجه یک سری مهاجرت‌ها در طول تاریخ به این منطقه یا از آناتولی و مناطق مجاور به شرق و یا مستقیماً از آسیای مرکزی هستند. تعداد ترکمن‌های سوریه تا یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود که بیشتر در منطقه کوه‌های ترکمن و شمال حلب و همچنین در استان حمص و قنیطره زندگی می‌کنند.

تحت حاکمیت حزب بعث در سوریه، ترکمن‌ها تحت سیاست یکسان‌سازی سنگینی قرار گرفتند و از نوشتن و انتشار به ترکی منع شدند. با توجه به وسعت زیادی که ترکمن های سوریه زندگی می کنند، گویش این افراد با توجه به محل زندگی آنها متفاوت است.

ترکمن‌های منطقه اطراف حلب بیشتر به لهجه‌ای شبیه به گویش‌های غازی‌انتپ و کیلیس ترکی صحبت می‌کنند، در حالی که ساکنان منطقه کوه‌های ترکمن به لهجه‌ای شبیه به لهجه ترکی هاتای صحبت می‌کنند.

 

لهجه های ترکی رومی

مردم رومانی در ترکیه به گویش ترکی خود با برخی کلمات رومی صحبت می کنند.

 

گویش ترکی دانوبی

گویش ترکی دانوبی زمانی توسط ترک های ساکن آدا کاله صحبت می شد. این بر اساس ترکی عثمانی با کلمات مجارستانی، صربی، رومانیایی و آلمانی بود.

 

ترکی در دیاسپورا

به دلیل پراکندگی، جوامع ترک زبان قابل توجهی نیز در کشورهایی مانند استرالیا، اتریش، آذربایجان، بلژیک، کانادا، دانمارک، السالوادور، فنلاند، فرانسه، آلمان، اسرائیل، قزاقستان، قرقیزستان، هلند، روسیه، سوئد، سوئیس، اوکراین، امارات متحده عربی، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا هستند.

با این حال، به دلیل یکسان سازی فرهنگی مهاجران ترک و فرزندان آنها در کشورهای میزبان، همه ترک های قومی به زبان ترکی با تسلط بومی صحبت نمی کنند.

 

لهجه های آناتولی

سه گروه عمده گویش ترکی آناتولی در ترکیه صحبت می شود: لهجه آناتولی غربی (تقریبا در غرب فرات)، گویش آناتولی شرقی (در شرق فرات) و گروه شمال شرقی آناتولی که شامل لهجه ها می شود. از سواحل شرقی دریای سیاه، مانند ترابزون، ریزه و نواحی ساحلی آرتوین.

 

Turkish dialects | wikipedia

TURKISH LANGUAGE | allaboutturkey

Top Dialects of the Turkish Language | listenandlearnusa

Deciphering the History and Dialects of Turkish | termcoord

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.