زبان انگلیسی

آیلتس یا تافل کدام بهتر است؟ تفاوت، راحتی و اعتبار

آیلتس یا تافل

آیلتس یا تافل مسئله این است! دریابید که کدام آزمون زبان انگلیسی برای شما بهتر است. IELTS یا TOEFL. ما تمام اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهیم تا به شما کمک کند تصمیم بگیرید که کدام آزمون را باید انجام دهید. به صورت کامل و جامع انواع جنبه‌ها را شامل رایتینگ (writing)، ریدینگ (reading)، لیسنینگ (listening) و اسپیکینگ (speaking) بررسی خواهیم نمود.

لینگووی به عنوان پلتفرم آموزش آنلاین زبان، بهترین کلاس‌ آنلاین زبان را برای آمادگی آزمون IELTS و TOEFL برگزار می‌نماید. همچنین می‌توانید از کلاس‌های مکالمه محور، نیمه فشرده، فشرده و حتی کلاس خصوصی زبان نیز بهره‌مند شوید.

 

آیلتس در مقابل تافل: کدام را باید امتحان بدهید؟

همه دانشجویان بین المللی که می‌خواهند در یک کشور انگلیسی زبان تحصیل کنند باید نشان دهند که سطح مورد نیاز زبان انگلیسی را دارند. چند آزمون زبان انگلیسی وجود دارد که توسط دانشگاه‌های سراسر جهان پذیرفته می‌شود. ما روی دو مورد از آنها تمرکز خواهیم کرد: آیلتس و تافل.

قبل از اینکه ادامه دهیم، بیایید به معنای این نام ها نگاه کنیم. آیلتس یک International English Language Testing System یا سیستم بین المللی آزمون زبان انگلیسی است. تافل هم Test of English as a Foreign Language یا آزمون زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است.

برای درخواست پذیرش در دانشگاه باید در آزمون آیلتس آکادمیک یا تافل iBT شرکت کنید. این آزمون‌ها را می‌توان در مراکز آزمون کشور خودتان انجام داد (البته در ایران چندان مشخص نیست).

آنها را نیز می‌توانید به راحتی در خانه خود یاد بگیرید. جدای از آزمون‌های کاغذی و کامپیوتری، دانشجویانی که به دنبال شرکت در آیلتس هستند می توانند آیلتس آنلاین را انتخاب کنند، فرمت آزمونی که به داوطلبان امکان می دهد مکان و زمان آزمون را انتخاب کنند.

در مورد تافل، TOEFL iBT Home Edition برای آزمون غیرحضوری طراحی شده است. فرمت Home Edition که 24 ساعت شبانه روز و 4 روز هفته در سطح جهانی در دسترس است، داوطلبان را قادر می‌سازد تا از هر مکانی در آزمون شرکت کنند، تا زمانی که شرایط محیطی و تجهیزات را برای آزمون در خانه برآورده کنند.

هر دو آزمون توسط دانشگاه های برتر کشورهای مختلف در سراسر جهان پذیرفته می شوند، اما از نظر ساختار و انواع سوالات بسیار متفاوت هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هر یک از این تست ها، ادامه مطلب را بخوانید تا تصمیم بگیرید که کدام یک را باید انجام دهید و کدام یک برای شما بهتر است.

 

آیلتس یا تافل تفاوت در چیست؟

این دو تست متعلق به سازمان های مختلف هستند. IELTS مشترکاً متعلق به: شورای بریتانیا (British Council)، کمبریج ارزیابی انگلیسی (Cambridge Assessment English) و IDP استرالیا است.

این آزمون توسط کمبریج نوشته و اجرا می شود. این شورای بریتانیا و IDP استرالیا هستند که مراکز آزمون را در سراسر جهان اداره می کنند.

TOEFL iBT متعلق به سازمانی در ایالات متحده آمریکا، نوشته شده و توسط سرویس تست آموزش (ETS) اداره می‌شود. در اینجا یک مرور کلی از شباهت ها و تفاوت های اصلی بین این دو آزمون آورده شده است:

آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) تافل آی‌بی‌تی (TOEFL iBT)
روش/
Method
کاغذی، کامپیوتری و آنلاین
Paper-based, computer-based and online
کاغذی، کامپیوتری و آنلاین
Paper-based, computer-based and online
طول آزمون/
Length
کمتر از سه ساعت
Under 3 hours
کمتر از دو ساعت
Under 2 hours
نمرات/
Scores
صفر تا نه
0-9
صفر تا یکصدوبیست
0-120
نتایج/
Results
سه تا سیزده روز
3-13 days
چهار تا سیزده روز
4-13 days
مصحح/
Marking
تصحیح توسط انسان و یا به صورت ماشینی/اتوماتیک
Human examiners and automated marking (machine marking)
تصحیح توسط انسان و یا به صورت ماشینی/اتوماتیک
Human examiners and automated marking (machine marking)
مورد پذیرش/
Accepted by
توسط بیش از یازده هزار موسسه و ارگان پذیرفته میشود
Over 11,000 organisations and institutions worldwide
توسط بیش از دوازده هزار دانشگاه و موسسه پذیرفته میشود
Over 12,000 universities and institutions worldwide

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فرمت آزمون ها

اگرچه هر دوی آنها چهار مهارت گوش دادن (listening)، خواندن (reading)، نوشتن (writing ) و صحبت کردن (speaking) را آزمایش می‌کنند، اما آیلتس یا تافل این کار را به روش های مختلف انجام می‌دهند:

آیلتس آکادمیک (IELTS Academic) سوالات (Questions) تافل (TOEFL iBT) سوالات (Questions)
Listening/لیسنینگ 30 mins 40 36 mins 28
Reading/ریدینگ 60 mins 40 35 mins 20
Writing/رایتینگ 60 mins 2 tasks 29 mins 2 tasks
Speaking/اسپیکینگ 11-14 mins 3 parts 16 mins 4 tasks

 

انواع سوالات آزمون

آیلتس انواع مختلفی دارد. ترکیبی از این موارد در تست های Listening و Reading ظاهر می شود:

  • Multiple choice یا چند انتخاب
  • Matching یا تطابق
  • Plan/map/diagram labelling یا پلان/نقشه/برچسب گذاری نمودار
  • Form/note/table/flow-chart/summary completion یا تکمیل فرم/ یادداشت/جدول/نمودار جریان/خلاصه
  • Sentence completion یا تکمیل جمله
  • Summary completion یا تکمیل خلاصه
  • Short-answer questions یا سوالات کوتاه پاسخ
  • True/False/Not given یا درست/نادرست/هیچکدام
  • Yes/No/Not given یا بله/خیر/هیچکدام

سوالات تک پاسخی چند گزینه ای (که در آن یک پاسخ را از گزینه های A، B، C یا D انتخاب می کنید) رایج ترین نوع سوال در تافل هستند. انواع دیگر سوالات شامل سوالات تطابقی و چند پاسخ (که در آن شما بیش از یک پاسخ را از چندین گزینه انتخاب می کنید).

 

آیلتس یا تافل لیسنینگ

گوش کردن انواع آهنگ، پادکست و صحبت دیگران به زبان انگلیسی شما را برای لیسنینگ هر دو آزمون آماده‌تر خواهد کرد.

 

آیلتس یا تافل – لیسنینگ/Listening

یک افسانه رایج این است که آیلتس انگلیسی بریتانیایی و تافل انگلیسی آمریکایی است، اما واقعیت این است که هر دو آزمون دارای طیف وسیعی از لهجه‌های انگلیسی هستند: لهجه‌های آمریکای شمالی، بریتانیایی، استرالیایی و نیوزلندی.

آزمون لیسنینگ آیلتس چهار بخش دارد که هر کدام ده سوال دارد. بخش های 1 و 2 در یک زمینه اجتماعی و روزمره (everyday, social) هستند. قسمت 3 و 4 در زمینه آموزشی و تمرینات (educational and training) است. بخش 1 و 3 شامل بیش از یک سخنران است در حالی که بخش های 2 و 4 مونولوگ هستند (فقط یک نفر صحبت می کند).

در آزمون تافل iBT دو نوع وجود دارد: سخنرانی و مکالمه (lectures and conversations)، که هر دو از زبانی استفاده می‌کنند که انتظار می‌رود در دانشگاه بشنوید و استفاده کنید. آزمون از موارد زیر تشکیل شده است:

  • Three lectures with six questions each یا 3 سخنرانی با شش سوال
  • Two conversations with two speakers with five questions per conversation یا 2 مکالمه با دو سخنران با پنج سوال در هر مکالمه

 

آیلتس در مقابل تافل ریدینگ

خواندن درباره موضوعات متنوع به شما کمک خواهد کرد هم با موضوعات بیشتری آشنا شوید هم دایره لغات خود را گسترش دهید تا در بخش ریدینگ بهتر عمل کنید.

 

آیلتس در مقابل تافل – ریدینگ/Reading

در آزمون آیلتس آکادمیک ریدینگ سه متن (passage) با مجموع 2150 تا 2750 کلمه وجود دارد. به یاد داشته باشید که این سؤالات طیفی از انواع مختلف را پوشش می‌دهد (به بالا مراجعه کنید).

متون خواندنی از کتاب ها، مجلات، ژورنال ها، روزنامه ها یا وب سایت ها می آیند. از شما انتظار نمی رود که موضوع را به خوبی بدانید. شما قادر خواهید بود بر اساس محتوای متن به سوالات پاسخ دهید.

تافل iBT دارای دو قسمت ریدینگ است. هر قسمت تقریباً 700 کلمه و ده سؤال دارد. مانند آیلتس، از شما انتظار نمی رود که موضوع مورد نظر را بدانید و می توانید بر اساس محتوا به سوالات پاسخ دهید.

 

IELTS TOEFL Writing

درباره مسایل و موضوعات مختلف شروع به نوشتن کنید. هر چه بیشتر بنویسید راحت تر می‌توانید از بخش رایتینگ آزمون سربلند بیرون بیایید.

 

آیلتس و تافل – رایتینگ/Writing

در هر دو آزمون آیلتس و رایتینگ تافل دو تسک وجود دارد. تکلیف یک آزمون آیلتس رایتینگ آکادمیک دارای اطلاعات ارائه شده در نمودار، چارت، جدول یا دیاگرام است. شما 20 دقیقه فرصت دارید تا تسک را کامل کنید و حداقل 150 کلمه بنویسید.

در تسک دوم، شما 40 دقیقه فرصت دارید تا حداقل 250 کلمه را بنویسید تا به یک دیدگاه، استدلال یا مشکل پاسخ دهید. ارزش تسک دو، در واقع دو برابر امتیاز تسک یک است. اگر در آزمون آیلتس کاغذی شرکت می‌کنید، هر دو کار باید دست نویس باشند.

تسک یکی از بخش رایتینگ آزمون تافل iBT بسیار متفاوت است. این کار با خواندن و شنیدن ادغام شده است. شما باید یک قطعه کوتاه بخوانید و به یک سخنرانی کوتاه گوش دهید. سپس باید بر اساس آنچه خوانده اید و گوش داده اید، پاسخی بنویسید.

تسک دوم نوشتن مقاله ای است که نظری را در بحث کلاس آنلاین بیان می کند و از آن پشتیبانی می کند. برای تکمیل بخش Writing آزمون تافل iBT در مجموع 30 دقیقه فرصت دارید.

 

آیلتس و تافل اسپیکینگ

می‌توانید برای پیشرفت در این بخش با خودتان در آینه حتی درون ذهنتان مکالمه کنید تا به جمله بندی برای بخش اسپیکینگ عادت نمایید.

 

آیلتس یا تافل – اسپیکینگ/Speaking

تفاوت اصلی بین آزمون های اسپیکینگ آیلتس یا تافل در این است که آزمون اسپیکینگ آیلتس با ممتحن یا به صورت حضوری یا با تماس تصویری انجام می شود. آزمون برای اهداف آموزشی و تأیید ثبت می شود. آزمون شما توسط ممتحن علامت گذاری می شود و در صورت لزوم توسط سایر ممتحنین تأیید می شود.

در آزمون تافل iBT، به سوالات گوش می دهید و سپس پاسخ های خود را در میکروفون بیان می کنید. پاسخ‌های شما با ترکیبی از هوش مصنوعی (با رتبه‌بندی کامپیوتری) و بازبین‌های انسانی مشخص می‌شوند.

آزمون اسپیکینگ آیلتس ممکن است در همان روز با سایر بخش‌های آزمون گرفته شود یا خیر، در حالی که آزمون تافل iBT آن در همان روز با سایر بخش‌ها گرفته می‌شود.

اسپیکینگ آیلتس سه بخش دارد. در بخش اول، شما اطلاعات شخصی می دهید و در مورد موضوعات روزمره بحث می کنید. در قسمت دوم، وظیفه ای به شما داده می شود که در آن یک دقیقه فرصت دارید تا پاسخ خود را آماده کنید. سپس دو دقیقه فرصت دارید تا سخنرانی خود را ارائه دهید. بخش پایانی بحث با ممتحن درباره موضوعی است که مربوط به قسمت دوم است.

مانند بخش Writing آزمون تافل iBT، بخش Speaking یکپارچه است. سوال اول از شما می‌خواهد که بر اساس ایده‌ها، نظرات و تجربیات خود به سوالات پاسخ دهید. سؤالات دو تا چهار از شما می خواهند که گوش کنید و صحبت کنید، یا گوش دهید، بخوانید و صحبت کنید. قبل از پاسخ دادن به هر سوال، 15 تا 30 ثانیه زمان آماده سازی دارید.

 

نمرات آیلتس در مقابل تافل

برای آیلتس، به ازای هر یک از مهارت‌ها، نمره بین ۰ تا ۹ به شما داده می‌شود. سپس، یک امتیاز کلی باند به شما داده می شود. اطلاعات بیشتر در مورد این باندها و توضیحات آنها را می توانید در وب سایت آیلتس بیابید.

در TOEFL iBT، برای هر مهارت دامنه امتیازی بین 0 تا 30 و نمره کل از 0 تا 120 به شما داده می شود. شرایط ورود به زبان انگلیسی بسته به دوره ها، سطوح مدرک، دانشگاه ها و کشورهایی که در آنها مستقر هستند متفاوت است. با این حال، جدول زیر حداقل شرایط عمومی آیلتس یا تافل را برای سطوح مختلف دوره نشان می دهد:

سطح مدرک / Degree level IELTS TOEFL iBT
پایه / Foundation 5 35-45
کارشناسی / Undergraduate 6 60-78
کارشناسی ارشد / Postgraduate 7 94-101

در اینجا نحوه مقایسه نمرات آمده است:

نمره باند آیلتس / IELTS band score نمره تافل آی‌بی‌تی / TOEFL iBT score
0-4 0-31
4.5 32-34
5 35-45
5.5 46-59
6 60-78
6.5 79-93
7 94-101
7.5 102-109
8 110-114
8.5 115-117
9 118-120

 

سوالات متداول درباره آیلتس یا تافل

آیتلس یا تافل، کدام راحت تر است؟

پاسخ به این سوال غیرممکن است زیرا به تجربه هر فرد بستگی دارد. برخی از افراد سوالات چند گزینه ای را ترجیح می دهند و آنها را راحت تر می یابند. برخی افراد ترجیح می دهند به جای کامپیوتر با یک شخص صحبت کنند.

برای برخی از افراد توصیف نمودار دشوار است، در حالی که برای برخی دیگر خواندن، گوش دادن و صحبت کردن به طور همزمان بسیار چالش برانگیز است.

با این حال، برای کسانی که از طریق برنامه ویزای Student Direct Stream (SDS) برای دانشگاه های کانادا اقدام می کنند، آیلتس گزینه ساده تری است.

در زمان نگارش این مقاله، اخیراً تغییراتی در الزامات زبان SDS ارائه شده است، به این معنی که دانشجویانی که از طریق مسیر SDS درخواست می‌کنند، اکنون فقط باید نمره آیلتس آکادمیک 6.0 یا معادل آن را برای تحصیل در کانادا داشته باشند.

 

کدام آزمون زبان برای من بهتر است؟

شما باید بدانید که چه نوع دانش آموز زبان انگلیسی هستید و چه نوع سوالات و تست هایی را ترجیح می دهید. تست های تمرینی آیلتس و تافل را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما و توانایی های شما مناسب تر است.

همانطور که قبلاً گفته شد، اگر به دنبال درخواست برای تحصیل در کانادا از طریق طرح ویزای SDS هستید، آیلتس به طور بالقوه انتخاب بهتری است. با شرط SDS تنها 6.0، آیلتس آستانه پایین تری را در مقایسه با سایر آزمون های پذیرفته شده زبان انگلیسی ارائه می دهد.

 

چقدر طول می‌کشد تا برای آیلتس آماده شوم؟

یکی دیگر از سوالات غیرممکن برای پاسخ به آن که عوامل بسیاری بستگی دارد. مهمترین فاکتورها سطح فعلی زبان انگلیسی شما و نمره گروهی است که باید کسب کنید.

اگر در حال حاضر نمره باند 5 دارید اما برای شروع دوره کارشناسی خود به نمره باند 6 نیاز دارید، نسبت به زمانی که با نمره 4 شروع می کردید به زمان کمتری نیاز خواهید داشت.

واقع بین بودن در مورد سطح انگلیسی خود در حال حاضر، آنچه که باید به آن برسید و تا چه زمانی مهم است. احتمالاً چهار تا شش هفته طول می کشد تا دوره آمادگی آیلتس را انجام دهید، که به شما کمک می کند انواع مختلف سؤالات و هر آزمون مهارت را درک کرده و تمرین کنید.

این دوره های آمادگی سطح زبان انگلیسی شما را بهبود نمی بخشد، بلکه فقط دانش شما را از آزمون بهبود می بخشد. فقط با انجام مکرر آزمایشات نمره باند خود را بهبود نخواهید داد. برای بهبود نمره گروه خود، باید سطح عمومی زبان انگلیسی خود را نیز ارتقا دهید.

 

آیا تافل عمدتاً برای ایالات متحده آمریکا استفاده می شود؟

آزمون تافل iBT مانند آزمون آیلتس توسط دانشگاه های سراسر جهان پذیرفته می شود.

 

آیا آزمون آیلتس شورای بریتانیا آسانتر از آزمون آیلتس IDP است؟

این یکی دیگر از افسانه های رایج است. آزمون آیلتس توسط Cambridge Assessment English نوشته شده و به مراکز آزمون در سراسر جهان ارسال می شود. سطح آزمون آیلتس در مراکز مختلف دنیا دقیقاً یکسان است. هیچ آزمونی آسان تر از آزمون های دیگر نیست.

 

منابع:

IELTS vs. TOEFL: Which should you take? | hotcoursesabroad

Which test should I choose: IELTS or TOEFL? | ielts.idp.com.

IELTS vs TOEFL: Which is the right test for me? | takeielts.britishcouncil.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.