زبان ترکی استانبولی

الفبای ترکی استانبولی + تلفظ + مثال + الفبا عثمانی

الفبای ترکی استانبولی

الفبای ترکی استانبولی را می‌توان اولین قدم در یادگیری زبان ترکی متصور شد. ترکی زبانی است که حدود 88 میلیون نفر به آن صحبت می کنند، عمدتاً در ترکیه و همچنین در قبرس شمالی، آلمان، بلغارستان و سایر کشورها.

در ترکیه حدود 82 میلیون نفر، در آلمان حدود 2 میلیون نفر، در بلغارستان 606000 نفر، در انگلستان 500000 نفر، در قبرس شمالی 300000 نفر، در ایالات متحده آمریکا 165000 نفر، در ازبکستان 130000 نفر و در سایر کشورها به تعداد کمتری صحبت می کنند.

ترکی زبان رسمی در ترکیه و قبرس است. این زبان در بوسنی و هرزگوین، یونان، عراق، کوزوو، مقدونیه شمالی و رومانی به عنوان یک زبان اقلیت شناخته شده است.

لینگووی به عنوان پلتفرم آموزش آنلاین زبان معتبر انواع کلاس زبان ترکی استانبولی را برگزار می‌نماید. اگر به دنبال آموزش آنلاین زبان ترکی استانبولی هستید، میتوانید به صفحه مربوط به آن در سایت ما سر بزنید.

 

الفبای ترکی استانبولی

ابتدا توضیحانی که الفبای ترکی استانبولی طی کرده است به شما توضیح خواهیم داد و سپس آن را به شما آموزش میدهیم.

 

تاریخچه الفبای ترکی استانبولی

اجداد ترکی مدرن، اوغوز (Oghuz)، در قرن یازدهم میلادی توسط ترکان سلجوقی از آسیای مرکزی به آناتولی آورده شد. این زبان به ترکی عثمانی تبدیل شد و حاوی کلمات قرضی بسیاری از عربی و فارسی بود.

تا سال 1928 ترکی با نسخه ای از خط فارسی – عربی که به خط ترکی عثمانی معروف بود نوشته می شد. همچنین راهی برای نوشتن ترکی عثمانی با الفبای ارمنی، معروف به آرمنو-ترکی، وجود داشت. تا سال 1928 توسط ارمنی‌های قومی و نخبگان ترک عثمانی غیرارمنی استفاده می‌شد.

مصطفی کمال آتاتورک در سال 1928، به عنوان بخشی از تلاش های خود برای مدرن کردن ترکیه، فرمانی صادر کرد که به جای خط عربی با نسخه‌ای از الفبای لاتین، که از آن زمان استفاده می‌شود، الفبای ترکی استانبولی جایگزین شود.

وام-واژه‌های (loanwords) عربی و فارسی نیز با معادل‌های ترکی جایگزین شدند. امروزه فقط دانشمندان و کسانی که خواندن را قبل از 1928 آموخته‌اند می‌توانند ترکی را که به خط ترکی عثمانی نوشته شده است بخوانند.

 

آموزش الفبای ترکی استانبولی

الفبای ترکی نسخه اصلاح شده الفبای لاتین می‌باشد و از 29 حرف تشکیل شده است. شامل 6 حرف اضافی – ç، ğ، ı، ö، ş، ü – در حالی که – q، w، x – حذف شده است.

Aa Bb Cc Çç Dd Ee Ff Gg Ğğ Hh Iı İi Jj Kk Ll Mm Nn Oo Öö Pp Rr Ss Şş Tt Uu Üü Vv Yy Zz

8 مصوت و 21 صامت وجود دارد:

حروف صدادار a e ı i o ö u ü
حروف صامت b c ç d f g ğ h j k l m n p r s ş t v y z

فایل اکسل حروف الفبای ترکی استانبولی

الفبای ترکی استانبولی

الفبای ترکی استانبولی

 

آموزش تلفظ

اکثر حروف ترکی از نظر تلفظ مشابه حروف انگلیسی خود هستند. حروف کمی وجود دارد که تلفظ آنها منحصر به ترکی است. بنابراین، تلفظ آنها چندان دشوار نیست. حروف معمولاً همانطور که نوشته می‌شوند خوانده نیز می‌شوند.

“Yumuşak ge” (Ğ ğ) یا “g نرم” برای مثال همیشه پس از یک مصوت قرار می گیرد و به یکی از دو روش تلفظ می شود. اگر مصوت قبل از آن یکی از a، ı، o، u باشد، «yumuşak ge» صدای آن مصوت را طولانی می کند، مثلاً. yağmur، ağaç. اگر مصوت یکی از e، i، ö، ü باشد، “yumuşak ge” به عنوان “y” تلفظ می شود، به عنوان مثال. eğitim، iğne. از آنجایی که “yumuşak ge” همیشه از یک مصوت پیروی می کند، هیچ کلمه ای وجود ندارد که با آن شروع شود.

  • ç – ‘ch’ (مثل chocolate)
  • c – ‘j’ (مثل joy)
  • ğ – در بالا توضیح دادیم
  • ı – ‘uh’ (مثل but)
  • ö – ‘er’ (مثل turn)
  • ş – ‘sh’ (مثل shy)
  • ü – ‘ooh’ (مثل few)

لیست حروف الفبا:

حرف نام تلفظ مثال
Aa a sun kalem (قلم)
Bb be bus balık (ماهی)
Cc ce jar cep (جیب)
Çç çe chat çay (چای)
Dd de door deve (شتر)
Ee e egg ev (خانه)
Ff fe face fil (فیل)
Gg ge garden gemi (کشتی)
Ğğ yumuşak ge
Lengthens vowel (After a,ı,o,u)
yellow (After e,i,ö,ü)
yağmur (باران)
eğitim (تحصیلات)
Hh he hat havlu (حوله)
ı cousin ıspanak (اسفناج)
İi i internet İngilizce (انگلیسی)
Jj je pleasure jimnastik (ژیمناستیک)
Kk ke kite kitap (کتاب)
Ll le lamb limon (لیمو)
Mm me mother masa (میز)
Nn ne nest Namaz (نماز)
Oo o orange okul (مدرسه)
Öö ö cure ördek (اردک)
Pp pe pen parmak (انگشت)
Rr re rose resim (تصویر)
Ss se soccer su (آب)
Şş şe shoe şeker (شکر)
Tt te train top (توپ)
Uu u book uçak (هواپیما)
Üü ü cute ülke (کشور)
Vv ve window vazo (گلدان)
Yy ye yellow yemek (غذا)
Zz ze zebra zambak (زنبق)

نکات:

  • â، î و û برای تشخیص کلماتی استفاده می شود که در غیر این صورت املای یکسانی دارند. برای نشان دادن آن یک صامت قبلی، به عنوان مثال. kar /kar/ (برف)، kâr /kʲar/ (سود); و همچنین برای نشان دادن مصوت های بلند در وام واژه ها، به ویژه آنهایی که از زبان عربی هستند.
  • e هنگامی که m، n، l یا r به نظر می رسد [ɛ~æ] است، به عنوان مثال. gelmek [ɡæɫˈmec] (آمدن، رسیدن)
  • g = [ɟ] و k = [c] در کنار e، i، ö یا ü
  • ğ معمولاً ساکت است و نشان دهنده شکست هجا است، به عنوان مثال. değil [ˈde.il] (نه). در هجاهای پایانی بعد از e و i، ğ = [j]، به عنوان مثال. eğri [ej.ˈɾi] (منحنی). در جای دیگر ğ یک مصوت را طولانی می کند، به عنوان مثال. bağ [ˈbaː] (پیوند). در برخی از گویش ها [ɰ] تلفظ می شود.
  • l = [ɫ] در کنار a، ı، o یا u
  • h = [ħ] قبل از صامت ها و در آخر کلمات
  • حروف Q (qu)، X (iks) و W (ما) در الفبای رسمی ترکی گنجانده نشده اند، اما در نام های خارجی و وام واژه ها استفاده می شوند.

متن نمونه در ترکی استانبولی

Bütün insanlar hür, haysiyet ve haklar bakımından eşit doğarlar. Akıl ve vicdana sahiptirler ve birbirlerine karşı kardeşlik zihniyeti ile hareket etmelidirler.

ترجمه: همه انسان ها آزاد به دنیا می آیند و از نظر حیثیت و حقوق برابر هستند. آنها دارای عقل و وجدان هستند و باید نسبت به یکدیگر با روحیه برادری رفتار کنند.

 

حروف الفبای ترکی عثمانی

الفبای ترکی عثمانی

الفبای ترکی عثمانی

اعداد

اعداد ترکی عثمانی

اعداد ترکی عثمانی

کلام آخر

ترکی عضوی از شاخه اوغوز از خانواده زبان ترکی است. این زبان با ترکی آذربایجانی، ترکمنی، قشقایی، گاگاوزی و گاگاوزی بالکان ارتباط نزدیک دارد و درک متقابل قابل توجهی بین این زبان ها وجود دارد.

ترکی از سال 900 تا 1928 با الفبای عربی نوشته می شد. به منظور افزایش سواد در کشور و مدرن کردن ترکیه، الفبای لاتین پس از سال 1928 معرفی و پذیرفته شد. الفبای ترکی دارای 29 حرف است که هفت حرف آن (Ç) , Ş, Ğ, I, İ, Ö, Ü) از اصل لاتین خود تغییر داده شده اند تا صداهای واقعی ترکی گفتاری را منعکس کنند.

در مجموع 21 صامت و 8 مصوت وجود دارد. حروف Q، W و X الفبای اصلی لاتین در الفبای ترکی وجود ندارد. این الفبای اصلاح شده بیانگر تلفظ مدرن ترکی با درجه بالایی از دقت و ویژگی است.

یادگیری الفبای ترکی استانبولی در واقع بسیار آسان است زیرا بسیار شبیه به انگلیسی است. با این وجود، باید خود را با صداهای جدید آشنا کنید. برای تسریع در یادگیری، توصیه می کنیم در فرصت مناسب شروع به یادگیری حروف و صداهای ترکی کنید.

تعداد زیادی فیلم و برنامه وجود دارد که به شما کمک می کند الفبای ترکی را مرور کنید. آن‌ها گزینه‌های خوبی هستند، زیرا اغلب دستورالعمل‌های صوتی و نوشتاری را برای یک رویکرد جامع ترکیب می‌کنند و تجربه عملی‌تری را با استفاده از حروف جدید به شما می‌دهند.

 

https://www.omniglot.com/writing/turkish.htm

https://turkishbasics.com/grammar/alphabet.php

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.