زبان فرانسه

آموزش زبان فرانسه

آموزش زبان فرانسه

آموزش زبان فرانسه و یادگیری زبان فرانسوی به علت های متنوع برای افراد مختلف دارای اهمیت است. زبان آموزان برای مهاجرت تحصیلی، زندگی، کسب و کار، سفر تفریحی و حتی از روی علاقه به سمت یادگیری زبان فرانسه می‌روند.

در پلتفرم کلاس زبان آنلاین لینگووی انواع مختلفی از خدمات آموزشی شامل کلاس آنلاین زبان فرانسه طبق استاندارد بین‌المللی در دسترس می‌باشند. در اینجا چندین روش و استراتژی آموزش زبان فرانسه که در لینگووی برای ایجاد انگیزه در دانش‌آموزان و یادگیری بهتر زبان آموزان استفاده می‌شود، آورده شده است.

 

آموزش زبان فرانسه

مردم به دلایل مختلف علاقه‌مند به یادگیری زبان فرانسه هستند. برخی می‌خواهند یاد بگیرند که تجربه سفر خود را در فرانسه بهبود بدهند. برخی دیگر برای سرگرمی، یا شاید برای کار و برخی به دنبال مهاجرت تحصیلی به یک کشور فرانسوی زبان هستند.

دلیل هر چه که باشد، واقعیت این است – یادگیری صحبت کردن به زبان فرانسه یک موضوع محبوب است. با این حال، یافتن منابع و مرجع مناسب برای یادگیری زبان فرانسه می تواند به ویژه برای مبتدیان چالش برانگیز باشد. به همین دلیل بسیاری از دانش آموزان ترجیح می دهند در یک کلاس خصوصی آنلاین زبان فرانسه که همه‌جانبه و تعاملی است ثبت نام کنند.

در ادامه به شما خواهیم گفت که در روند آموزش زبان فرانسه در لینگووی به طور معمول از چه روش و ابزارهایی استفاده می‌شوند.

آموزش زبان فرانسه

بهترین معلم و استادهای ممکن بعد از تایید شدن صلاحیت آنها در لینگووی به تدریس میپردازند.

1. روش یادگیری مشارکتی

یادگیری مشارکتی یک روش سرگرم کننده برای ایجاد انگیزه و هیجان در دانش آموزان است. دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک کار خواهند کرد و پروژه یا وظیفه‌ای برای تکمیل دارند. معلم، به‌عنوان تسهیل‌کننده عمل می‌کند و مشاهده می‌کند که چقدر خوب در یک گروه برای تکمیل وظیفه‌ای که برایشان تعیین شده، کار می‌کنند.

استفاده از داستان پردازی

من دوست دارم به دانش آموزانم یک داستان به زبان فرانسوی بدهم، آنها را به گروه های مساوی تقسیم کنم و به هر یک شخصیت اختصاص دهم. به عنوان مثال، داستان سیندرلا (Cinderella) را در نظر بگیرید و از هر یک از اعضای گروه بخواهید یک شخصیت را انتخاب کنند: سیندرلا، نامادری شریر، خواهران زشت، شاهزاده.

ایده حل یک جنایت است – چه کسی کفش شیشه ای را دزدیده است؟ هر شخصیت مجموعه‌ای از سؤالات به زبان فرانسوی دارد تا از دیگران بپرسد تا بفهمد مقصر کیست. برای مثال، Où étais-tu entre minuit et une heure du matin ? هر دانش آموز فرصت طرح سوال را دارد و پس از مدت زمان معینی، هر گروه باید آماده ارائه یافته های خود باشد.

وظایف یادگیری مشارکتی

در اینجا چند ایده در مورد وظایف / تکنیک های ممکن مرتبط با این روش آموزش زبان فرانسه است:

  • فکر کن – صحبت کن – به اشتراک بگذار (Think-pair-share). این یک تکنیک متداول است که در آن دانش‌آموزان در مورد چیزی که به تازگی یاد گرفته‌اند، فکر می‌کنند. سپس، آنها با دانش آموز دیگری جفت می شوند تا در مورد افکار خود بحث کنند و در نهایت هر یک پاسخ خود را با کل کلاس در میان می گذارند.
  • درخواست کتبی (Round robin). یکی دیگر از تکنیک‌های رایج است. این روش به سادگی شامل پرسیدن سؤالی است که پاسخ‌های متنوعی را ایجاد می‌کند، و از دانش‌آموزان می‌خواهیم پاسخ‌های خود را در گروه‌های کوچک به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال، ممکن است بپرسید، “?Quel souvenir de ton enfance préfères-tu” یا “Comment as-tu rencontré ton/ta meilleur(e) ami(e) ?” این موضوع باعث می‌شود که دانش‌آموزان در عین بهبود دایره لغات و مهارت‌های گفتاری خود، صحبت و تعامل کنند.
آموزش زبان فرانسه

آموزش زبان فرانسه از طریق روش‌های مدرن و بر اساس استانداردهای بین‌المللی سبب پیشرفت سریع زبان آموز خواهد شد.

2. استفاده از روش Accelerative Integrated Method

روش تسریع یکپارچه (AIM) یک روش یادگیری زبان در اواخر دهه 90 میلادی است که توسط وندی ماکسول، معلم فرانسوی در کانادا طراحی شد تا به تسهیل در سطوح اولیه یادگیری زبان سرعت بخشد.

این رویکرد واژگان را به صورت دیداری و شنیداری آموزش می‌دهد، بنابراین استفاده از تئاتر، داستان و موسیقی مهم است. به همین دلیل یک روش پویا در آموزش زبان فرانسه به حساب می‌آید.

دانش‌آموزان از طریق حرکات با واژگان آشنا می‌شوند و سپس با استفاده از همان کلمات یک بازی متنی انجام می‌دهند. این امر ضمن نشان دادن نحوه استفاده از واژگان، آن را تقویت می کند، که اغلب منجر به استفاده دانش آموزان از تخیل و خلاقیت خود برای گسترش فعالیت می شود.

آموزش زبان فرانسه از طریق AIM

AIM Language Learning مجموعه‌ای از ویدیوهای کوتاه مانند Les Trois Petits Cochons را در یوتیوب گردآوری کرده است که در کلاس درس مفید هستند. پس از یادگیری واژگان، به زبان آموزان یک آزمون درک مطلب داده می‌شود که می‌تواند کتبی یا شفاهی (یا هر دو) باشد. حتی ممکن است از آنها الهام گرفته شود تا ویدیوهای خود را بسازند!

من دوست دارم از این روش در مراحل اولیه استفاده کنم، زمانی که به دانش آموزانم آموزش می دهم که چگونه خودشان را معرفی کنند. به خودم اشاره می کنم و می گویم «Je m’appelle…» و نامم را اضافه می کنم. سپس به یک دانش آموز اشاره می کنم و می گویم “Et Toi?” که باید یک پاسخ را در پی داشته باشد.

انواع فعالیت‌های AIM

در اینجا چند فعالیت دیگر مبتنی بر این روش برای آموزش زبان فرانسه آورده شده است:

  • چاراد/معما کلمات (Charades). از دانش‌آموزان بخواهید که یک تکه کاغذ که روی آن روی آن نوشته شده است را از یک جعبه انتخاب کنند (مثلاً lire un journal، manger au restaurant، faire du vélo). سپس دانش‌آموز آن عمل را انجام می‌دهد و همکلاسی‌هایش باید فعل/عبارت فرانسوی را حدس بزنند.
  • افراد مشهور (Famous people). از زبان‌آموزان به صورت گروهی بخواهید فهرستی از چهار یا پنج فرد مشهور ارائه دهند. سپس آنها باید دلایلی را ارائه کنند که چرا هر فرد که انتخاب کرده‌اند در لیست آنها قرار دارد.
  • دستور پخت فرانسوی (French recipe). اجازه دهید دانش آموزان یک دستور پخت فرانسوی را به کلاس ارائه دهند! در گروه ها باید هم مواد لازم را نشان دهند و هم وانمود کنند که غذا را آماده می کنند. این نه تنها به قدرت ارائه شفاهی کمک می کند، بلکه به مرور واژگان و دستور زبان را نیز تقویت می‌نماید.
Teaching French language

آموزش زبان فرانسه برای تمام سنین از کودکان تا بزرگسالان در لینگووی صورت می‌پذیرد.

3. استفاده از رویکرد ارتباطی در آموزش زبان فرانسه

در رویکرد ارتباطی (Communicative Approach)، تمرکز بر ارتباطات به جای ساختارهای دستور زبان است. این رویکرد آموزش زبان فرانسه به معلم نقش تسهیل کننده می‌دهد. همچنین، با تأکید بر محتوا، تمرکز را از ساختار و دستور زبان خارج می‌کند. ایده این است که به طور روان، اما نه لزوماً دقیق ارتباط برقرار کنید.

برای مثال، اگر بخواهیم به زبان آموزان نحوه تعمیر دوچرخه را نشان دهیم، در حالی که فرآیند تعمیر دوچرخه را آموزش می‌دهیم، واژگان مرتبط با دوچرخه را یاد خواهند گرفت. سپس زبان‌جویان می‌توانند با استفاده از واژگان مربوطه با انتقال احساسات، ایده ها و افکار خود به زبان فرانسوی، ارتباط برقرار کنند.

 

ایده برای آموزش زبان فرانسه از طریق رویکرد ارتباطی

بازی ایفای نقش (Role Play) را برای آموزش زبان فرانسه امتحان کنید

اجازه دادن به دانش‌آموزان برای بازی در هر موقعیت واقعی (یا تخیلی!) راهی فوق‌العاده برای ترغیب آنها به استفاده از زبان فرانسه در این راه است. اطمینان حاصل کنید که دانش آموزان واژگان و اطلاعات فرهنگی لازم را از قبل دارند و سپس اجازه دهید آن ها را اجرا کنند.

به عنوان مثال، یکی از سناریوهای ممکن این است که دانش آموزان شما برای خرید غذا بروند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند واژگان انواع مختلف مغازه‌ها (l’épicerie، la boulangerie، la boucherie، le supermarché، و غیره)، انواع غذاها (le pain، la viande، le lait، le vin، و غیره) را مرور کنند. می‌توانند بپرسند که قیمت و مقدار چیزی چقدر است (un kilo de pommes، un liter de lait، une tablette de chocolat و غیره).

درباره همکلاسی‌هایتان بیاموزید

یکی دیگر از راه‌های مفید برای آموزش زبان فرانسه این روش این است که دانش‌آموزان خود با پرسیدن سؤالات از یکدیگر اطلاعات بیشتری کسب کنند.

برای مثال، دانش‌آموزان می‌توانند سؤالاتی مانند «Aimes-tu aller au cinéma?»، «Quel sport préfères-tu?» بپرسند و «Préfères-tu le thé ou le café؟». این منجر به ارتباط معنادار و تعامل بین دانش آموزان می شود.

یک پرسشنامه را پر کنید

همچنین می‌توانید از دانش‌آموزان خود سؤالاتی بپرسید که به آنها اجازه می‌دهد احساسات، عواطف، علاقه‌مندی‌ها، دوست نداشتن‌ها و بالاتر از همه، تخیل خود را بیان کنند.

به عنوان مثال، پرسشنامه مارسل پروست در سطوح مختلف بسیار مفید است – تعامل دانش آموزان با یکدیگر، واژگان، نحوه پرسیدن سوالات و درک مطلب. با استفاده از آن، می‌توانید دانش‌آموزان را وادار کنید تا درباره علایق و علاقه‌های خود فکر کنند، یا می‌توانید آن را تطبیق دهید و از دانش‌آموزان بخواهید سؤالات را از همسالان خود بپرسند.

پرسش‌های پروست عبارتند از: «ویژگی اصلی من کاراکتره»، «کیفیت این صفت برای زنان» و «به‌علاوه دوست داشتنی».

دانشگاه تگزاس الگوها و ایده های مفیدی دارد که می توانید از آنها برای ایجاد وظایف ارتباطی اضافی استفاده کنید.

 

منایع:

Planning to teach French? 10 top French teaching resources | TheGoodLifeFrance

How to Teach French to Beginners: Getting Your Students Pumped to Learn the Basics | Fluentu

8 Fun French Teaching Methods to Motivate Your Students | Fluentu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.