زبان هلندی

زبان هلندی و همه چیز در مورد آن

زبان هلندی

هلندی یک زبان عالی است. همه وقتی به هلند فکر می کنند به کانال های زیبا و مزارع لاله فکر می کنند. اما، منحصر به فرد ترین ویژگی این کشور زبانی است که مردم محلی در آنجا صحبت می کنند.  زبان هلندی بسیار جذاب است. یادگیری آن می تواند برای شما بسیار مفید باشد.  برای ایجاد انگیزه در شما، در اینجا چند حقایق کلیدی در مورد این زبان آورده شده است.

 

حقایق اساسی در مورد زبان هلندی

28 میلیون نفر با زبان هلندی در سراسر جهان وجود دارد. این زبان بیشتر در کشور هلند رایج است، جایی که 16 میلیون نفر به آن زبان صحبت می کنند. هلندی در بلژیک، فرانسه، سورینام، آروبا، کوراسائو و سنت مارتن نیز بسیار رایج است.

هلندی یک زبان آلمانی غربی است. این بدان معناست که ارتباط نزدیکی با انگلیسی و آلمانی دارد. در واقع، شباهت آن به انگلیسی، آن را به یکی از آسان ترین زبان های خارجی برای یادگیری تبدیل می کند.

 

هلندی چقدر به آفریکانس شباهت دارد؟

آفریکانس زبانی است که در آفریقای جنوبی صحبت می شود. ریشه آن از زبان هلندی است که توسط فاتحان صحبت می شود. امروزه این دو زبان هنوز بسیار شبیه هم هستن.  آنها عمدتاً متقابل قابل درک هستند، اگرچه تفاوت قابل توجهی در واژگان و تلفظ وجود دارد.

 

تاریخچه زبان هلندی

هلندی دارای تاریخ جذاب و غنی است که شامل سرزمین ها و رویدادهای مختلف در اروپا می شود. اما، تاریخ این زبان قطعا شگفتی های زیادی را در خود جای داده است. عمدتاً در مقایسه با دیگر زبان‌ های ژرمنی بی ‌تأثیر بود. دریابید که چگونه هلندی قدیمی و میانه با زبان امروزی مقایسه می شود.

 

بیشتر بخوانید >>> کلمات و عبارات ضروری ترکی استانبولی

 

هلندی قدیمی

هلندی مانند همه زبان‌ های ژرمنی از ریشه‌های پروتو-ژرمنی توسعه یافته است. در 500 سال قبل از میلاد، این زبان در کشورهای آلمان، دانمارک و اسکاندیناوی فعلی صحبت می شد. تا سال ۲۰۰ پس از میلاد، زبان پروتو-ژرمنی به گویش‌های مختلف منحرف شد و گویش غربی جد هلندی بود.

تفاوت‌های منطقه‌ای ظاهر شد (که جدایی آلمانی، انگلیسی و فریزی است)، اما این زبان‌ ها عمدتاً تا قرن هشتم قابل فهم بودند. در حالی که تغییرات تلفظ در ژرمنی قدیم زبان ها را از هم جدا کرد، هلندی قدیم (همچنین به عنوان قدیمی فرانکونی شناخته می شود) تحت تأثیر این تغییرات قرار نگرفت. در تمام این دوره نسبتاً یکسان باقی ماند.

 

هلندی میانه

هلندی میانه دوره بین 1150 تا 1500 در تاریخ این زبان بود. یکی از جنبه های جالب این دوره غنای ادبیات بود. بسیاری از آثار ادبی معروف هلندی در این دوره خلق شد که هنوز توسط دانش آموزان هلندی مطالعه می شود.

جالب است که اگر سعی کنید هلندی میانه بخوانید، زمان نسبتاً آسانی خواهید داشت زیرا از آن زمان تا کنون زبان آنقدر تغییر نکرده است.

 

هلندی مدرن

این دوره با استاندارد سازی هلندی در سال 1477 آغاز می شود. دو گویش مهم آن زمان از فلاندر و برابانت بودند. گویش آنتورپ که از نظر جغرافیایی بین این دو قرار داشت، زمانی که زبان هلندی استاندارد ابداع شد، بیشترین تاثیر را داشت.

در سال 1637 اولین کتاب مقدس هلندی منتشر شد. این ترجمه یک رویداد بزرگ در تاریخ این زبان بود.  همه می‌توانستند این کتاب مقدس را بخوانند و بفهمند، و این جنبش استاندارد سازی را در هلند به ارمغان آورد.

در این میان، فلاندرز بسیار بیشتر تحت تأثیر فرانسه و زبان فرانسه بود. استاندارد سازی هلندی در فلاندر تا قرن نوزدهم انجام نشد.

امروزه بلژیک و هلند هر دو زبان هلندی را به عنوان زبان رسمی خود دارند. اما، آنها به گویش ها و لهجه های مختلف صحبت می کنند، حتی اگر هلندی استاندارد هنوز وجود دارد. در بلژیک به هلندی فلاندی می گویند. اما، این همان زبان هلندی است.

 

لهجه های هلندی و زبان های منطقه ای

گویش های هلندی نیز مانند بسیاری از زبان ها وجود دارد. اما زبان‌ های دیگری نیز در این منطقه وجود دارد که با زبان هلندی ارتباط نزدیکی دارند، اما کاملاً مشابه این زبان نیستند.

فریزی: در استان شمالی فریزلند در هلند صحبت می شود

لو ساکسون: در قسمت شمال شرقی هلند صحبت می شود

لیمبورگ: در جنوب شرقی هلند و شمال شرقی بلژیک صحبت می شود

زبان هلندی

زبان هلندی چگونه است؟

بسیاری از مردم می گویند هلندی شبیه یک انگلیسی مست است که می خواهد آلمانی صحبت کند. در حالی که این البته درست نیست، قطعا شباهت های زیادی بین انگلیسی و هلندی وجود دارد. اگرچه توجه به این نکته مهم است که این دو متقابل قابل درک نیستند.

همزادگان زیادی بین هلندی و انگلیسی وجود دارد و گرامر نیز بسیار شبیه است. همزاد کلماتی هستند که بسیار شبیه به هم هستند و معنی یکسانی دارند.

 

گرامر و دستور زبان

گرامر هلندی قطعا ترسناک نیست. از آنجایی که بسیار شبیه به انگلیسی است، بسیاری از صرف و قواعد گرامری اساسی آشنا خواهند بود. اما، تفاوت هایی در دستور زبان وجود دارد که ارزش دانستن در مورد آنها را دارد. بنابراین، در اینجا جالب ترین و منحصر به فرد ترین قوانین گرامری در این زبان است که هر زبان آموزی باید بداند.

 

ساختار جمله هلندی

ترتیب کلمات برای جملات پایه SVO (فاعل- مفعول-فعل) است. این احتمالا با زبان انگلیسی آشناست. اما، درست مانند زبان آلمانی، اکثر جملات هلندی ساختار SOV (فاعل-مفعول-فعل) دارند. یعنی افعال (به غیر از فعل اول) در آخر جمله می روند.

 

بیشتر بخوانید >>> کلمات و عبارات ضروری زبان فرانسوی

 

آیا هلندی جنسیت دارد؟

بله، در این زبان سه جنسیت وجود دارد: مذکر، مؤنث و خنثی. در حالی که این یک مفهوم بسیار خارجی برای بومیان انگلیسی است، آلمانی زبانان قطعا آن را آشنا خواهند یافت. اما، در هلندی مدرن، تفاوت بین مردانه و زنانه تقریباً بی ربط است. این به این دلیل است که هلند‌ی ها به اندازه انگلیسی زبان ها به جنسیت یک شی اهمیت نمی دهند.

جنسیت یک شیء برای تعیین اینکه کدام ضمیر برای اسم استفاده می شود. اما، امروزه، واقعاً همه چیز یکسان است و هلندی‌ ها فقط از «او» استفاده می‌کنند. بنابراین، در کل، گفتار روزمره هلندی اساساً فقط دو جنس دارد: جنسیت مشترک و بی طرف.

 

اسامی هلندی

جنسیت در هلندی برای مطابقت با مقاله و صفتی که به یک اسم متصل شده است مهم است. دو روش برای جمع کردن اسم در هلندی وجود دارد:

یک -en اضافه کنید

یک -s اضافه کنید

در موارد نادر، گزینه سوم نیز وجود دارد. همچنین می توانید -eren را اضافه کنید، برای مثال در نسخه جمع Kind (کودک): Kinderen.

 

بیشتر بخوانید >>> همه چیز درباره لهجه ایرلندی

 

آیا این زبان مواردی مانند آلمانی دارد؟

اساسا، نه. قبلاً در هلندی چهار مورد وجود داشت، درست مانند آلمانی.  اسمی، مضارفی، داتیو و مثنی تا قرن شانزدهم بخشی از دستور زبان هلندی بود. اما، آنها حذف شدند. امروزه، زبان مادری هلندی دیگر از کیس استفاده نمی‌کنند. این یکی از دلایلی است که زبان آموزان هلندی می توانند راحت تر از آلمانی به این زبان تسلط پیدا کنند.

 

افعال هلندی در زبان

گرامر افعال هلندی برای انگلیسی زبانان بسیار آشنا و حتی برای آلمانی زبانان آشناتر خواهد بود. در هلندی فقط دو زمان وجود دارد: حال و گذشته. اما، درست مانند انگلیسی، می توانید آینده را در این زبان با یک فعل کمکی بیان کنید.

 

آیا هلندی زبانی آسان برای یادگیری است؟

حقیقت این است که هیچ چیزی به عنوان زبان آسان یا سخت برای یادگیری وجود ندارد. اما، تا آنجا که سهولت پیش می رود، برای انگلیسی زبانان مادری بهتر از هلندی نیست. از آنجایی که در یک خانواده زبانی و بسیار نزدیک به زبان انگلیسی قرار دارد، این زبان بسیار راحت می باشد.

 موسسه خدمات خارجی ایالات متحده با ما در این مورد موافق است.  آنها حداکثر 600 ساعت برای رسیدن به تسلط به زبان هلندی تخمین می زنند. اما، آنها نمی دانند که شما چقدر با انگیزه، باهوش و باهوش هستید. و ما معتقدیم که با روش های صحیح، یادگیری زبان می تواند حتی سریعتر باشد.

 

منابع: Netherlandsandyou, Britannica

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.