زبان آلمانی

ماه های سال به آلمانی 📆 به همراه تلفظ و حقایق جالب + pdf

ماه های سال به آلمانی

شما به دانستن ماه های سال به آلمانی برای بسیاری از موارد نیاز خواهید داشت. یکی از موارد بدیهی مهاجرت است. اما شاید می‌خواهید در سازماندهی جلسات شرکت یا برنامه های سفر در کشورهای آلمانی زبان با اطمینان خاطر عمل کنید و غیره.

اگر چنین است، دانستن نحوه خواندن و تلفظ ماه های سال به آلمانی دارای اهمیت خواهد بود. همچنین، برای یادگیری روزهای هفته به آلمانی می‌توانید به مقاله مربوط به آن مراجعه کنید.

دانلود فایل قابل پرینت PDF تقویم به زبان آلمانی

ماه های سال به آلمانی

افرادی که آشنایی به زبان انگلیسی دارند، راحت‌تر می‌توانند زبان آلمانی را فرا بگیرند. انگلیسی در واقع یک زبان ژرمنی (Germanic) است. بنابراین، ترکیب کلی انگلیسی کاملاً شبیه به زبان هایی مانند آلمانی و نروژی می‌باشد.

بنابراین یادگیری ماه های آلمانی احتمالاً برای شما آسان خواهد بود. در مورد ماه های سال به آلمانی این را در نظر بگیرید: سه ماه از دوازده ماه دقیقاً با انگلیسی یکسان است! و بسیاری دیگر فقط در یک یا دو حرف متفاوت هستند.

به صورت خلاصه ماه‌ های سال به آلمانی به ترتیب شامل موارد زیر هستند:

  • ژانویه – Januar – یانوار
  • فوریه – Februar – فِبروار
  • مارچ – März – مرتس
  • آپریل – April – آپریل
  • می – Mai – مای
  • ژوئیه – Juni – یونی
  • جولای – Juli  – یولی
  • اوت – August – آئوگوست
  • سپتامبر – September – زپتمبر
  • اکتبر – Oktober – اُکتُبر
  • نوامبر – November – نُفمبر
  • دسامبر – Dezember – دتسمبر

در ادامه به توضیح کامل درباره هر کدام از آنها خواهیم پرداخت. همچنین در انتهای مطلب جدول شامل تلفظ دقیق ماه های سال به آلمانی برای شما قرار داده شده است.

 

German-Months

می‌توانید این تصویر را برای راحت به خاطر سپردن ماه‌ها ذخیره کنید.

 

Januar – یانوار

اولین ماه سال به آلمانی یانوار و ژانویه به انگلیسی، دو درس مهم تلفظ را به شما می آموزد. اول از همه، حرف j (صداهایی شبیه به کلمه “yacht“) در آلمانی همیشه با صدای “yuh” تلفظ می شود.

ترکیب “uar” نیز برای یادگیری در اینجا عالی است. هر کلمه آلمانی با این ترکیب صدادار به این صورت تلفظ می شود.

برخی از کلمات مرتبط عالی برای یادگیری در اینجا عبارتند از Winter (زمستان)، kalt (سرما) و Schneemann (آدم برفی).

 

Februar – فِبروار

مانند یانوار، فِبروار نمونه عالی دیگری از ترکیب مصوت “uar” است.

برای این ماه، چرا لغات frostig (یخبندان) بیشتری مانند Schneesturm (طوفان برفی) و Eissturm (طوفان یخ) را یاد نگیرید؟

برخی از کلمات مرتبط در این ماه عبارتند از Valentinstag (روز ولنتاین) و Schaltjahr (سال کبیسه).

 

März – مرتس

ما با ماه آلمانی März در حال ورود به قلمرو umlaut هستیم. تلفظ این دو نقطه‌های کوچک آزاردهنده در بالای حروف صدادار برای ما همیشه چالش برانگیز است.

ماه مارس با خروج از فصل سرد و ورود به تابستان مشخص می‌شود و آلمانی‌ها دوست دارند این جشن را با آبجوی به نام Märzen جشن بگیرند که به نام خود این ماه آلمانی نامگذاری شده است.

 

April – آپریل

مراقب این یکی از ماه های سال به آلمانی باشید. اگرچه این ماه مانند کلمه انگلیسی نوشته می شود، اما تلفظ و تاکید کلمه در آلمانی متفاوت است.

برخی از واژگان آوریل (و گاهی مارس) شامل Ostern (عید پاک)، Osterhase (خرگوش عید پاک) و Karfreitag (جمعه خوب) است.

ماه آوریل به دلیل آب و هوای غیرقابل پیش بینی شهرت دارد، با آب و هوای گرم مناسب تی شرت یک سال و یا سرد و خنک در سال دیگر.

آلمانی‌ها به لطف این روحیه آب و هوای معتدل، ضرب‌المثلی درباره ماه دارند: «April, April, der macht was er will» (آوریل، آوریل هر کاری می‌خواهد انجام می‌دهد)، که دوست دارند در حالی که سرشان را تکان می‌دهند و با حالتی بداخلاق به بیرون خیره می‌شوند، بگویند.

 

یادگیری ماه های سال به آلمانی

برای بسیاری از دلایل یادگیری ماه های آلمانی در صورت نیاز به کمک شما می‌آیند

 

Mai – مای

از ماه های سال به آلمانی “مای” است. این ماه (معمولاً) مملو از Sonnenschein (آفتاب) و همچنین تعدادی تعطیلات است. از جمله 1Mai / Tag der Arbeit (1 می / روز کارگر) و Muttertag (روز مادر) و Vatertag (روز پدر).

واقعیت جالب: Muttertag اساساً مانند روز مادر در ایالات متحده جشن گرفته می شود، اما Vatertag شامل مقدار بیشتری الکل و حتی واگن کشیدن در برخی از مناطق آلمان است.

 

Juni – یونی

دو ماه تابستان بعدی مثال تلفظ عالی دیگری از ترکیب حروف “j” و “ju” آلمانی (که شبیه کلمه انگلیسی “you” به نظر می رسد) را به ما ارائه می دهد.

این ماه ها در Sommer (تابستان) هستند. زمانی که بسیاری از آلمانی‌ها روز را با لباس شنا در Strand (ساحل) با لباس شنا می‌گذرانند، یا گاهی اوقات Freikörperkultur (FKK)، که به معنای دور زدن در آفتاب در لباس مادرزادیتان (برهنه) است!

این لباس اگر مرد (Typ) هستید Adamskostüm و اگر زن (Mädel) هستید Evakostüm است. در لغت به معنای لباس های آدم و حوا است!

 

Juli  – یولی

یونی و یولی از ماه های سال به آلمانی که شبیه هم هستند، اما مطمئن شوید که آنها را با هم قاطی نکنید!

در این ماه وسط تابستان، اکثر آلمانی‌ها چیزی جز grillen (باربیکیو کردن) و Chillen im Park (وقت‌گذرانی در پارک) دوست ندارند. همچنین برای Nachtisch (دسر) و zur Eisdiele, natürlich (البته رفتن به بستنی فروشی).

 

August – آئوگوست

مانند آوریل، این ماه آلمانی نیز مانند معادل انگلیسی نوشته می‌شود. تاکید و تلفظ آن اما متفاوت است، پس مراقب باشید!

از آنجایی که آئوگوست معمولا گرم ترین ماه و همچنین پایان تابستان است، برخی از کلمات آلمانی عالی برای یادگیری عبارتند از Hitzewelle (موج گرما)، Urlaub (تعطیلات) و Schulanfang (بازگشت به مدرسه).

 

ماه های سال به آلمانی بیاموزید

داشتن یک تقویم به زبان آلمانی می‌تواند کمک کننده باشد، می‌توانید فایل pdf ابتدای مقاله را دانلود نمایید.

 

September – زپتمبر

به جز “k” در اکتبر و “z” در دسامبر، چهار ماه آینده در آلمانی مانند انگلیسی نوشته می شود و تلفظ آن نیز مشابه است.

با این حال، صداهای صدادار ملایم‌تر هستند و پیش‌زمینه «r» آلمانی را به شما می‌آموزند. تلفظ آن برای انگلیسی زبانان نیز چالش برانگیز است.

به عبارت دیگر، در یادگیری تلفظ صحیح این کلمات کوتاهی نکنید! برخی از واژگان عالی مرتبط آلمانی برای ماه سپتامبر عبارتند از Herbst (پاییز)، Altweibersommer (تابستان هندی) و bunte Herbstblätter (برگ های رنگارنگ پاییزی).

 

Oktober – اُکتُبر

کلمات آلمانی که باید برای این ماه بیاموزید آسان هستند: Oktoberfest (جشن اکتبر)، Bier (آبجو) و Brezeln (پرتزل).

اما بیایید اینجا هم کمی فرهنگ بیاموزیم!

Oktoberfest در اصل پدیده ای در سطح آلمان نیست. در عوض، واقعاً فقط به طور سنتی در München (مونیخ)، که در ایالت بایرن (باواریا) است، جشن گرفته می شود.

به طور خلاصه، اگر می خواهید این جشنواره را در آلمان جشن بگیرید، به برلین یا هامبورگ نروید. اگرچه این شهرها ممکن است هنوز در جایی از شهر دارای چادرهای برای Oktoberfest کوچک باشند، اما آنها غیراصیل‌اند. بیشتر برای Touristen (گردشگران) طراحی شده اند.

 

November – نُفمبر

نوامبر معمولاً ماه بسیار مرطوبی است، بنابراین مطمئن شوید که به مواقع باریدن Regen (باران) دقت کنید. برای کمی فرهنگ آموزی آلمانی، درباره Laternenfest (جشنواره فانوس)، تعطیلات کودکان به افتخار سنت مارتین، و Allerheiligen (روز همه مقدسین) می‌توانید جستجو کنید.

 

Dezember – دتسمبر

آخرین ماه از ماه های سال به آلمانی، دسامبر است. در واقع مثال کاملی از تلفظ آلمانی حرف “z” است که در آینده باید آن را زیاد تمرین کنید.

برخی از کلمات مرتبط عالی برای این ماه عبارتند از واژه های تعطیلات، مانند Weihnachten (کریسمس)، Heiligabend (شب کریسمس) و Geschenke (هدیه).

کریسمس در آلمان به روشی مشابه جشن گرفته می‌شود، اگرچه تفاوت‌هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، Geschenke همیشه در Heiligabend باز می شود و برخی از مردم هنوز از Kerzen واقعی (شمع) در Weihnachtsbaum (درخت کریسمس) خود استفاده می کنند!

یکی دیگر از عبارت های عالی برای یادگیری zwischen den Jahren است. این عبارت که به معنای واقعی کلمه “بین سال ها” ترجمه شده است، هفته بین کریسمس و Silvester (شب سال نو) را توصیف می کند.

بسیاری از دفاتر در این زمان بسته هستند، که آن را به یکی از آرامش‌بخش‌ترین زمان‌های سال تبدیل می‌کند که مردم بیشتر بر روی خانواده و خوردن غذاهای تعطیلات تمرکز می‌کنند تا کار.

 

کلام آخر درباره ماه های سال به آلمانی

تلفظ کلمات آلمانی می تواند یک چالش باشد. برای اینکه این کار را تا حد امکان برای شما آسان کنیم، برای هر ماه از املای آوایی آلمانی استفاده کردیم.

هنگامی که ماه های سال به آلمانی را حفظ کردید و یاد گرفتید چگونه ماه ها را به زبان آلمانی بگویید، می توانید تلفظ خود را با نگاه کردن به جدول زیر بهبود ببخشید.

انگلیسی + فارسی German Phonetic spelling IPA
January/ژانویه Januar yah-noo-ahr ˈjanuaːɐ̯
February/فوریه Februar fay-broo-ahr ˈfeːbʁuaːɐ̯
March/مارس März mehrts mɛʁt͡s
April/آپریل April ah-pril aˈpʁɪl
May/می Mai my maɪ̯
June/جون Juni yu-nee ˈjuːni
July/جولای Juli yu-lee ˈjuːli
August/آگوست August ow-goost aʊ̯ˈɡʊst
September/سپتامبر September zehp-tehm-ber zɛpˈtɛmbɐ
October/اکتبر Oktober ok-toh-ber ɔkˈtoːbɐ
November/نوامبر November no-vehm-ber noˈvɛmbɐ
December/دسامبر Dezember deh-tsem-ber deˈt͡sɛmbɐ

 

لینگووی به عنوان مرجع معتبر کلاس آنلاین زبان آلمانی شناخته می‌شود. اگر به دنبال یادگیری هستید، می‌توانید بر روی ما و متد مکالمه آلمانی آنلاین حساب ویژه‌ای باز کنید. 😉

 

منابع:

The complete guide to them months of the year in German | learn-german-easily

A delightfully easy guide to the months of the year in German | berlitz

Months in German | fluentu

monate-des-jahres-auf-deutsch | alpidalanguage

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.